Természetesen! Íme egy egyedi változat a "4keréken" kifejezésre: "Autós kalandok négy keréken"

A Toyota most igazán felpörgött, és erre a japán márkának szüksége is van, hiszen jól tudják, hogy míg a hibridek iránti kereslet jelenleg magas, a jövő az elektromos járművek világában rejlik. Ennek érdekében folyamatosan bővítik kínálatukat, és már számos fontos lépést tettek. Az utóbbi hónapok során több új villanyautót is bemutattak, amelyek ígéretek szerint hamarosan elérhetőek lesznek Európában. Most pedig újabb izgalmas fejlesztésről számolhatunk be!

A Toyota ugyanis bejelentette, hogy nagybevásárlásra készül, vagyis meg szeretnék venni az egyik legnagyobb beszállítójukat, a Toyota Industries nevű vállalatot, miközben tovább bővítenék a villanyautó-palettájukat. A cél az, hogy 2027-re tizenöt tisztán elektromos autó legyen a gyártó kínálatában. De hogy kapcsolódik össze a Toyota Industries és a villanyautózás? Alighanem az önvezetésben, ugyanis erre is készülnek, egész pontosan a napjainkban slágernek számító robottaxik piacára akarnak majd ők is belépni, méghozzá elektromos autókkal. Az önvezetés terén partnert is találtak, a Google-t is tulajdonló Alphabethez tartozó Waymót, amelynek már van tapasztalata ezen a téren, hiszen az Egyesült Államokban már működtetnek ilyen szolgáltatást.

A Toyota ezzel a lépéssel egyértelműen jelezte a Teslának, hogy komoly versenytársként lép a színre. Különösen figyelembe véve, hogy az Electrek villanyautós portál szerint a Waymo a Tesla legnagyobb kihívója az önvezető technológiák világában. A Waymo robottaxik rendszerén keresztül hetente körülbelül 250 ezer olyan utazást bonyolítanak le, ahol az utasok fizetnek a szolgáltatásért, ám sofőr nélkül. Ez azt jelenti, hogy a Waymo rendszeresen hatalmas mennyiségű adatot gyűjt, amely segíti őt az önvezető technológia folyamatos fejlesztésében. Ráadásul a Waymo már rendelkezik egy működő rendszerrel, míg a Tesla nem büszkélkedhet hasonlóval.

A robottaxik terén az Elon Musk tulajdonába tartozó vállalat idén júniusban akarja elindítani a saját szolgáltatását, de első lépésben csak 10-20 autóval. Tehát ha sikerül is elindítani a szolgáltatást, akkor is az sokkal kisebb léptékű lesz, mint a Waymo rendszere. Persze, idővel biztosan fog a Tesla is fejlődni, terjeszkedni, azonban eközben a Waymo sem fog karba tett kézzel várakozni. Továbbá az sem biztos, hogy a Teslának sikerülni fog júniusban elindítania a szolgáltatását az Egyesült Államokbeli Austin városban, hiszen minden esetben - kivétel nélkül - azt láttuk, hogy a Tesla sokat késett a beígért időponthoz képest.

Az Electrek legfrissebb cikkében arról olvashatunk, hogy a Toyota és a Waymo közötti megállapodás a személyes használatú önvezető autók terén igazi áttörésnek tűnik. A világ legnagyobb autógyártójának és a technológiai éllovasnak az együttműködése komoly lehetőségeket rejt magában, és várhatóan jelentős fejlődést hozhat a jövőben. Azonban a kérdés, hogy mikor válik elérhetővé ez a szolgáltatás Európában, egyelőre megválaszolatlan. A jelenlegi jogszabályi keretek között a helyzet nem kedvező, de a döntéshozóknak egyre inkább szembe kell nézniük azzal a kihívással, hogy sürgősen lépéseket tegyenek, különben Európa lemarad a globális versenyfutásban. Ahogy a technológia előrehalad, úgy a jogi környezetnek is alkalmazkodnia kell, különben a kontinens a digitális forradalom hátsó sorába szorulhat.

A Mercedes kénytelen volt beállni azon gyártók sorába, amelyek kihátráltak az előző éves profitvállalási céljaik mögül az Egyesült Államok vámjai miatt, ez pedig nem is csoda. Vagyis a csillagos márka ki kellett jelentse, hogy nem fog tudni akkora profitot hozni az idén, mint amit megígért az előző év végén. A nem túl fényes helyzetben Ola Kallenius, a vállalat vezérigazgatója azért próbált némi magabiztosságot sugározni, ugyanis azt mondta, hogy "A Mercedes-Benz globális játékos, nem félünk a versenytől, bárhonnan is jön". Azonban ez a magabiztosság nem kizárt, hogy főként a befektetőknek szólt, ezzel próbálta őket maradásra és viszonylagos nyugalomra inteni.

A háttérben nem éppen rózsás a helyzet, mint ahogy a vezérigazgató próbálta kommunikálni; ő maga is elismerte, hogy nem optimális körülmények között dolgoznak. Ugyanakkor az amerikai kormányzattal folytatott konstruktív tárgyalások során a helyi gyártási kapacitások bővítésére összpontosítanak. A nyilvánosság számára azonban további részleteket nem osztottak meg. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Mercedesnek minden tőle telhetőt meg kell tennie annak érdekében, hogy a vámok következtében ne szenvedjenek jelentős visszaesést az eladásaikban az Egyesült Államokban.

A befektetők számára rendezett eseményen Harald Wilhelm, a Mercedes-Benz pénzügyi igazgatója, nem tudta konkrétabban körvonalazni a helyzetet. Szerinte a vámok körüli bizonytalanság miatt lehetetlen megbízható éves előrejelzéseket készíteni. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Donald Trump folyamatosan módosítja a "játékszabályokat", ami gyökeresen felforgatja a gazdasági környezetet. Ha a vámok továbbra is érvényben maradnak, akkor a személyautók profitabilitása akár három, míg a haszongépjárművek esetében öt százalékponttal is csökkenhet.

A Mercedes egyre több piacán szembesül komoly akadályokkal, egyrészt az Egyesült Államokban ott vannak a vámok, Kínában a gyorsan fejlődő technológia, Európában pedig az egyre szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási szabályok. Ezek pedig mind nehezítik az európai gyártók dolgát, vagyis a probléma nem egyedül a Mercedest érinti.

A jelenlegi helyzet mindannyiunk számára kihívásokkal teli, amit jól tükröznek a nagy autógyártók döntései is. A Stellantis például visszavonta korábbi éves előrejelzéseit, jelezve, hogy a piaci környezet kiszámíthatatlanabbá vált. Emellett a Volvo is azt nyilatkozta, hogy a következő két évben nem tud megbízható információval szolgálni a vámokkal kapcsolatosan, ami tovább bonyolítja a helyzetet. A Volkswagen esetében pedig a profit csökkenésére vonatkozó előrejelzések is aggasztó képet festenek, ami jól mutatja, hogy az iparág nehéz időszak elé néz.

Ha az eladások dinamikáját vizsgáljuk, 2025 első negyedévében a Mercedes autó- és kishaszongépjármű-értékesítései összességében hét százalékkal csökkentek. Európában és Kínában a visszaesés mértéke 10%-ra rúgott, míg az Egyesült Államokban - meglepő módon - egy százalékos növekedést könyvelhettek el. Érdemes megemlíteni, hogy a Mercedes a tavalyi évet veszteséggel zárta, hiszen eladásai három százalékkal csökkentek, Kína pedig 7%-os visszaeséssel járult hozzá ehhez a trendhez. Az idei első negyedévben a személyautó-ágazat nyereséghányada 7,3%-ra csökkent, míg tavaly ugyanezen időszakban 9%-ot mutattak. A teljes konszern adózás és kamatfizetés előtti eredménye 41%-kal esett vissza, elérve a 2,3 milliárd eurót, ahogyan azt a Totalcar is részletesen kifejtette.

Az európai autógyártók gyengesége súlyos következményekkel járhat a gazdaság egészére nézve, hiszen egy ilyen visszaesés még drámaibbá válhat, amennyiben Donald Trump valóban úgy határoz, hogy vámokat vezet be az Egyesült Államok szövetségeseivel, így például Európával kapcsolatosan is.

A BYD, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója áprilisban tovább folytatta az év elején kezdett nagy menetelését, legalábbis ez derül ki a vállalat értékesítési adataiból. A cég kicsit több mint 380 ezer elektromos és konnektorból tölthető autót értékesített az év negyedik hónapjában. Ez az eladási adat 21 százalékkal haladja meg a 2024 áprilisában eladott több mint 313 ezer autót, miközben az autógyártó eladott még majdnem 7500 kereskedelmi használatú járművet is.

Az elmúlt hónapban figyelemre méltó eredmény született: 2024 januárja óta most először több villanyautót értékesítettek, mint tölthető hibridet. A tisztán elektromos járművek eladásai éves szinten 45%-os növekedést mutattak, így áprilisban közel 196 ezer BYD elektromos autó talált új gazdára. Ezzel szemben a plug-in hibridekből körülbelül 177 ezer darab kelt el.

A külföldi értékesítések egyre nagyobb szerepet játszanak a kínai vállalat életében. A második negyedév első hónapjában már az ötödik hónapja növekedett az export. A BYD több mint 79 ezer autót adott el külföldön, ami majdnem kétszerese az egy évvel korábbinak.

Bár a 79 ezer autó nem tűnik óriási számnak, és azt is tükrözi, hogy az európai vásárlók továbbra is hűek a hagyományos márkákhoz, a növekedés egyértelműen azt mutatja, hogy az európai gyártóknak sürgősen reagálniuk kell a piaci változásokra.

Related posts