A milliárd dolláros vállalat, a Tesla, vajon valóban a végső hajrájához érkezett? Szemünk láttára bontakozik ki a cég sorsa, és egyre inkább úgy tűnik, hogy az utolsó tánc következik. - Pénzcentrum

A Tesla súlyos pénzügyi nehézségekkel küzd: csökkenő eladások, zuhanó profit és részvényárak jellemzik a vállalatot, miközben az elektromos autógyártó már csak a szabályozási kreditek értékesítésének köszönhetően tud nyereséget felmutatni- írja a CNN.
A Tesla helyzete egyre aggasztóbbra fordul. Az első negyedévben a vállalat nettó bevétele drámai módon, 71%-kal csökkent, amit részben elhomályosít Elon Musk bejelentése, miszerint visszalép a Kormányzati Hatékonysági Osztály (DOGE) éléről, ahol eddig vitatott szerepet játszott. Azonban a pénzügyi gondok sokkal mélyebbek: a cég történetében először tapasztalható eladáscsökkenés, miközben az elektromos autók árai is folyamatosan csökkennek.
A Tesla alapvető problémája, hogy már veszteséges az autóeladásokon. Az első negyedévben csak azért tudott 409 millió dolláros nyereséget elkönyvelni, mert 595 millió dollár értékben adott el szabályozási krediteket más autógyártóknak. Ha a Trump-adminisztráció tervei megvalósulnak, ezek a kreditek is veszélybe kerülhetnek, mivel az új kormányzat el akarja törölni azokat a szövetségi kibocsátási szabályokat, amelyek előnyben részesítik az elektromos járműveket gyártó vállalatokat.
Az eladások visszaesése részben a fokozódó verseny következménye, különösen a kínai piacon. A Tesla értékesítései Európában és Kínában is csökkennek, annak ellenére, hogy az elektromos járművek összesített eladásai ezen a két kulcsfontosságú piacon folyamatosan növekednek. A vállalat a közeljövőben elveszítheti a világ legnagyobb elektromos autógyártója titulust a kínai BYD javára, ami új kihívások elé állítja a márkát.
Musk politikai tevékenysége is árt a vállalatnak. A vezérigazgató a szövetségi kormányzat drasztikus csökkentését szorgalmazza és világszerte szélsőjobboldali pártokat támogat. Még a Wall Street-i elemzők közül is többen úgy vélik, hogy a márka károsodása tartós lehet, annak ellenére, hogy Musk bejelentette visszalépését a DOGE-tól.
A Tesla bruttó autóipari haszonkulcsa 12,5%-ra csökkent az első negyedévben, szemben a 2022 első negyedévében elért 30%-os csúccsal. A Morgan Stanley kutatása szerint a Tesla legutóbb 2012 elején rendelkezett ilyen alacsony haszonkulccsal, amikor még csak 5600 autót értékesített évente - nagyjából annyit, amennyit tavaly átlagosan naponta eladott.
A 2022-es 30%-os haszonkulcs az Egyesült Államok legjövedelmezőbb autógyártójává tette a Teslát, annak ellenére, hogy csak töredékét adta el a General Motors, a Ford vagy a Stellantis által értékesített járműveknek. Az egészséges profit és a 37-87% közötti éves növekedés kombinációja miatt a részvényárak az egekbe szöktek, a vállalatot pedig a világ legértékesebb autógyártójává tették.
Musk elutasítja, hogy a vállalat komoly pénzügyi nehézségekkel küzdene. "Sok válságon mentünk keresztül az évek során, és valójában... a halál szélén álltunk - legalább egy tucatszor" - mondta a befektetőknek a keddi konferenciahívás során. "Ez nem egy ilyen időszak. Nem állunk a halál szélén, még csak közel sem."
A Tesla jövője nagymértékben függ attól, hogy sikerül-e megvalósítaniuk a "robotaxik" koncepcióját, amelyek önálló fuvarokat kínálnának egy új, hamarosan Austinban induló fuvarmegosztó platform keretein belül. Elon Musk véleménye szerint ez a szolgáltatás, valamint a humanoid robotok bevezetése – amelyek állítása szerint még idén munkába állnak a Tesla gyárakban – jelentősen növelheti a vállalat értékét, így akár felülmúlhatja a világ öt legértékesebb cégének összértékét is.
Miközben a részvények rajongói még mindig hisznek a Musk által felvázolt jövőképben, a GM nemrég leállította saját robotaxi-szolgáltatását, a Ford pedig jelentősen visszafogta az autonóm járművek fejlesztésére irányuló erőfeszítéseit. "A nyereséges, teljesen autonóm járművek tömeges elterjedése még messze van" - nyilatkozta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója.
Musk már legalább hat éve ígéri, hogy a Tesla robotaxik körülbelül egy év múlva érkeznek, és még ő is elismeri, hogy a vállalat nem teljesítette a korábbi előrejelzéseket a "teljesen önvezető" (FSD) képességek időzítésével kapcsolatban. "Én vagyok a fiú, aki farkast kiáltott az FSD-vel kapcsolatban" - ismerte el a befektetőkkel folytatott 2023. júliusi beszélgetés során.