A tavalyi késések és a rendkívüli zűrzavarok után milyen változásokra számíthatunk a repülési szektorban 2025 nyarán?
Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek, az európai légi irányítás egységesítése továbbra is várat magára.
Aki már belefutott az interneten keringő fejtágító térképekbe, amelyek az Egyesült Államokat Európára vetítik, az valószínűleg észrevette, hogy az USA területe majdnem teljesen átfedi az egyesült Európa térképét. Azonban számos eltérés is található. Az egyik legszembetűnőbb különbség, hogy az Egyesült Államok légi forgalmát egyetlen hatóság és irányító szervezet irányítja (ahogyan ezt a hatalmas Kanadában vagy Ausztráliában is tapasztalhatjuk), míg Európában – az EU-n belül és kívül egyaránt – több mint negyven különböző hatóság felel a légi közlekedésért.
Nem nehéz kitalálni, hogy az ebből adódó töredezett, olykor kacskaringós légi útvonalak környezetszennyezésben is, de például járatkésésekben és -kimaradásokban is érzékelhető veszteségeket okoznak. A londoni The Guardian olyan szakértői véleményeket idézett, amelyek szerint a hatékonyabb légi irányítás - leginkább a rövidebb, egyenes útvonalak révén - rögtön 10 százalékkal csökkentené a káros anyagok kibocsátását. Nem véletlen, hogy az EU régóta rágódik ezen, és annak is már húsz éve, hogy 2004-ben jogszabályba iktatták az egységes európai égbolt (Single European Sky, SES) tervét. Eddig azonban nem sokra jutottak vele.