A Tesla járművei több halálos balesetben szerepelnek, mint bármely más autómárka.
Az utóbbi évek járműgyártási trendjeit elemezve felfedezhető, hogy az amerikai közutakon a Teslák kétszer akkora valószínűséggel kerülnek tragikus balesetekbe, ha a megtett mérföldek számát vesszük alapul.
Az iSeeCars autós oldal szerint az összes márka közül a Teslákkal történik a legtöbb halálos kimenetelű közúti baleset az Egyesült Államokban. A nemrég közzétett tanulmányban az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság adataira hivatkozva arról írnak, hogy a 2018-2022 közötti modellévekben gyártott autókat és a legalább egy utas halálához vezető ütközéseket tekintve a Tesláknál 5,6 baleset jut minden egymilliárd megtett mérföldre. Mivel az országban a sofőrök összesen 3 billió mérföldet vezetnek évente, balesetmentes statisztikával egyik gyártó sem dicsekedhet, de a Tesla rátája is kétszerese az átlag 2,8-as eredménynek.
A tanulmány megállapításai alapján a járművek teljesítménye és biztonsági jellemzői mellett a sofőrök viselkedése játszik kulcsszerepet a közlekedési balesetek számának alakulásában. Míg az újabb autók egyre fejlettebb futóművekkel és hatékonyabb légzsákokkal rendelkeznek, a sofőrök egyre inkább hajlamosak figyelmen kívül hagyni a sebességhatárokat és megosztani figyelmüket különféle zavaró tényezőkkel. Ennek következményeként a baleseti halálozások száma aggasztóan emelkedik: az elmúlt öt év statisztikái minden korábbi, tizenkét évnyi adatnál kedvezőtlenebbek.
A lista alján a Kia, a Buick, a Dodge és a Hyundai követi a Teslát, és a fentieket igazolja, hogy a legtöbb szóban érintett típus kiváló biztonsági besorolást kapott, jó teljesítményt mutatva a törésteszteken - vagyis az átlagosnál több halálos balesetet nem lehet járműtervezési problémákkal magyarázni. Azonban ha az ütközéseket a figyelemzavarral és a túlzott magabiztosság más megnyilvánulásaival magyarázzuk, akkor rögtön érthető lesz, hogy miért a Tesla vezeti a márkák negatív rangsorát.
Az önvezetés helyett inkább önrombolás.
A Tesla körüli viták már régóta napirenden vannak, különösen Elon Musk vezérigazgató személye kapcsán. Sok kritika éri a céget, amiért a vezetéstámogató rendszereit, mint például a Full Self-Driving és az Autopilot, sokszor túlságosan is önállónak és magabiztosnak tüntetik fel. Az elnevezések félrevezetőek lehetnek, hiszen a valóság az, hogy a sofőröknek folyamatosan ébernek kell lenniük, készen arra, hogy bármikor beavatkozzanak és átvegyék az irányítást, ha a helyzet úgy kívánja. A technológia fejlődése izgalmas, de fontos, hogy a felhasználók tisztában legyenek a rendszerek valódi korlátaival és a felelősséggel, ami az ő vállukat terheli.
Ezért a megnevezésért nem meglepő, ha a vezetők hajlamosak kevésbé komolyan venni a figyelmeztetéseket. A Tesla már a középkonzol vezérlésének radikális átalakításával is élen járt, hiszen a hagyományos gombok helyett hatalmas érintőképernyőket használ. Ma már egyértelmű, hogy ezek használata vezetés közben nagyobb figyelmet követel, és nem mellesleg képesek videojátékokat is futtatni. Nem meglepő tehát, hogy a Model Y és a Model S, a Tesla fejlett vezetéstámogató rendszerével együtt, a legveszélyesebb autótípusok között található.
Arról legutóbb itt számoltunk be részletesebben, hogy mire lehet számítani a nevének megfelelően működő Full Self-Driving rendszer megjelenésével kapcsolatban.