Az 1,6 millió szülő által kitöltött kérdőív alapján mindössze 2 százaléknyian támogatták a kompetenciamérés osztályozási rendszerének bevezetését.

A Szülői Hang által elért jogi siker révén mostantól hozzáférhetővé váltak a kompetenciamérés osztályozásával kapcsolatos adatok.

Május 29-én hozott döntést a bíróság a Szülői Hang és a Belügyminisztérium ügyében, mely alapján a bíróság minden pontban a Szülői Hangnak adott igazat. A per tárgya a kompetenciamérés osztályozásához kapcsolódó kérdőív eredményeinek kiszolgáltatása volt, melyet korábban a Belügyminisztérium megtagadott, a határozat alapján viszont május 29-től számított 15 napon belül nyilvánosságra kellett azt hoznia, illetve állniuk kellett a perköltségeket is.

A Szülői Hang sajtóközleménye alapján a Belügyminisztérium az Új köznevelési folyóiratban tett eleget a bíróság által előírt adatközlésnek, a csoport pedig röviden össze is szedte a legfontosabb tudnivalókat, amik a kérdőívből kiderültek:

Bár a kérdőív alapján egyértelműen elutasították a kompetenciamérés beszámításával kapcsolatos ötletet a Belügyminisztérium a kérdőív kitöltési határidőjének lejárta után két nappal módosította a tervezetet, de nem vetette el teljesen azt - emlékeztet a Szülői Hang Közösség az idén februári eseményekre. Nem sokkal később a közösség pedig petíciót indított a törvényjavaslat eltörlése érdekében, ami részleges sikerrel járt, ugyanis idén nem került bevezetésre, de a napirendről nem vették le az ötletet és akár a jövő tanévtől kezdve bevezethetik azt.

"Anya, fogalmam sincs, mi történt" - mondta egy diák, akinek a szeméből könnyek csillantak, miközben kilépett a kompetenciamérésről.

"Ha a kormányzat továbbra is ragaszkodik a szülők által elutasított elképzeléshez, azzal újabb terhet és stresszt helyez a gyerekekre. A kompetenciaméréseket eredetileg az iskolák és az oktatási rendszer általános értékelésére, és nem a gyerekek egyéni teljesítményének mérésére vezették be" - fejtik ki a közleményükben. Azt is kiemelték, hogy a kompetenciamérések során kérdezett anyagok nem kapcsolódnak a szorosan vett tananyaghoz, így azokra nem is tudnak felkészülni, ami még nagyobb frusztrációt jelent az esetleges osztályozás során.

"Az idei kompetenciamérés kapcsán az általános iskolások olyan kérdésekkel szembesültek, amelyekkel eddig még nem találkoztak a tanulmányaik során."

A Szülői Hang véleménye szerint a kompetenciamérések figyelembevételével a kormány tovább fokozza a családokra nehezedő terheket. Ez azt jelenti, hogy a szülőknek még több anyagi forrást kell fordítaniuk a gyermekeik felkészítésére, nem csupán a felvételi vizsgákra, hanem a kompetenciamérésekre is. Ezzel a lépéssel a kormány gyakorlatilag a szülői közösségre helyezi át a közoktatás felelősségét és részben a pénzügyi terheket is. A gimnáziumi férőhelyek tervezett csökkentése pedig szintén a kormányzati költségcsökkentés részeként értelmezhető, ami arra kényszerítheti a gyermekeket, hogy akaratuk ellenére a szakképzés irányába terelődjenek.

Related posts