Az FIA különleges bánásmódban részesítette az Audi csapatát, míg a Ferrari esetében ez nem várható - állítja az F1VILÁG.HU.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem tervezi, hogy különleges kivételt biztosítson a Ferrari számára a Forma-1-es költségplafon szabályai alól -- annak ellenére, hogy a Sauber által képviselt Audi 2026-os belépésekor ilyen engedményt kapott. A döntés megosztotta a mezőnyt, és kérdéseket vetett fel a szabályok egyenlőségéről.
2026-tól a Forma-1-es csapatok éves költségvetése 135 millió dollárról 215 millió dollárra (mai árfolyamon mintegy 85 milliárd forint) emelkedik, figyelembe véve az új technikai szabályokat és a globális infláció mértékét. Ugyanakkor az Audi számára további emelést is engedélyeztek, mivel a csapat Svájcban, a Sauber hinwili gyárában működik, ahol a megélhetési költségek jelentősen magasabbak, mint Európa más országaiban, különösen az Egyesült Királyságban, ahol a legtöbb Forma-1-es istálló működik.
A döntést követően természetesen felvetődött a kérdés, hogy vajon a Ferrari, mint az egyedüli csapat, amely az Egyesült Királyság határain kívül tevékenykedik, szintén élhetne-e hasonló kivétellel. Nikolas Tombazis, az FIA együléses divíziójának vezetője azonban világosan kifejtette, hogy az olasz istálló nem számíthat ilyen lehetőségre.
"A különböző csapatok bérviszonyait a munkaerő toborzásának kihívásai némiképp bonyolítják, hiszen figyelembe kell venni, hogy mennyire nehéz új munkatársakat találni más csapatoktól" – nyilatkozta Tombazis. "Úgy gondoljuk, hogy célszerű a magasabb munkaerőköltséggel rendelkező országokra fókuszálni, és jelenleg Svájc tűnik a legfontosabbnak."
A demokrácia világában, ahol kilenc farkas és egy bárány él egymás mellett, könnyen észlelhetjük, kik a valódi ragadozók. Nyilvánvaló, hogy a konszenzus és a demokratikus folyamatok lényegesek, de a legfontosabb kötelességünk, hogy igazságos döntéseket hozzunk. Ötévente vagy hatévente lehetőségünk adódik arra, hogy olyan módosításokat vezessünk be, amelyek az igazságosságot erősítik a Forma-1 versenyeiben, de a csapatok támogatásának megszerzése nem mindig egyszerű feladat. Ezért folyamatosan arra törekszünk, hogy az igazságosságot a középpontban tartsuk.
Tombazis részletezte, hogy az FIA miért döntött az Audi költségplafonjának növelése mellett.
"Nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy bizonyos országokban a bérek és a megélhetési költségek jelentősen magasabbak. Ezt saját bőrömön is tapasztalom, amikor Genfben, ahol élek, betérek egy szupermarketbe" - magyarázta. "Úgy éreztük, hogy az azonos költségkeret mellett egy olyan csapat, amely magas munkaerőköltségű országban, például Svájcban dolgozik, körülbelül 30-40%-kal kevesebb munkatárssal lenne képes kezelni az autónkat, amit alapvetően igazságtalannak tartunk."
Az FIA álláspontja szerint a jelenlegi helyzet hosszú távon komoly problémákat okozhat, hiszen bizonyos csapatok, mint például a Sauber/Audi, képtelenné válhatnak a működésre, ami arra kényszerítheti őket, hogy más országokba költözzenek. Ezért elengedhetetlenné vált egy módosítás bevezetése a pénzügyi szabályozásban 2026-tól kezdődően, amely figyelembe veszi az adott országokban érvényes béreket a költségplafon meghatározása során.
Tombazis hangsúlyozta, hogy az FIA elkötelezetten dolgozik a szabályok világos és érthető kereteinek kialakításán.
"Célunk az átláthatóság fokozása, hogy a csapatok, akik esetleg aggódnak a tisztességtelenség lehetősége miatt, megerősítést nyerjenek abban, hogy ez nem valósul meg. Nem látom indokoltnak, hogy bárki is kétségbe vonja ennek a szabályozásnak a méltányosságát."
Az FIA legújabb döntése, amely külön engedményt ad az Audi számára, megosztotta a csapatok véleményét. Tombazis véleménye szerint azonban ez a lépés elengedhetetlen az igazságos verseny fenntartása érdekében. Érdekes módon a Ferrari esetében nem terveznek hasonló intézkedéseket, mivel a magasabb költségek problémája elsősorban Svájc környékére korlátozódik.