Az Élet és Irodalom 2025/33. számának tartalma különleges betekintést nyújt az irodalmi élet aktuális eseményeibe és trendjeibe. A Litera, mint elismert irodalmi portál, folyamatosan friss információkkal és elemzésekkel szolgál az olvasóknak. A szám gazda

Tandori Dezső 2025 tavaszán megjelent "Barátaim, találkozunk a fűben" című kötete hatvankét verset tartalmaz, és Sirokai Mátyás válogatásában látott napvilágot a Helikon Zsebkönyvek sorozat keretében. A kötet kapcsán Borsik Miklós interjút készít a költővel, melyben a mű mélységeiről és Tandori életművének jelentőségéről beszélgetnek.
A "feuilleton" kifejezés általában egy irodalmi vagy újságírói műfajt jelöl, amely szórakoztató, kulturális vagy társadalmi témákat dolgoz fel. Az ilyen írások gyakran egyfajta könnyed, mégis gondolatébresztő stílusban íródnak, és céljuk, hogy elgondolkodtassák az olvasót, miközben szórakoztatják is. A feuilleton írása lehetőséget ad arra, hogy a szerző szabadon kifejezze véleményét, megossza tapasztalatait, és a mindennapi élet apró részleteit is irodalmi formában bemutassa. A társadalmi kritikától kezdve a művészeti ajánlókig, a feuilleton sokféle témát ölelhet fel, gazdagítva ezzel az olvasók kulturális tapasztalatait. A modern feuilletonok formája változatos: megjelenhetnek online blogokban, magazinokban vagy akár közösségi média platformokon is. A cél mindig ugyanaz marad: hogy az olvasókat elgondolkodtassa, szórakoztassa, és új perspektívákat kínáljon a világ megértéséhez.
Petőcz András Salinger - értelmezés és kihívás című esszéje a nyugtalanító mondatokról szól.
Kétségtelen, hogy a XX. század egyik legérdekesebb írója Jerome David Salinger. Életútját számos ellentmondás és titok övezi. Olyan szerzőről van szó, akit világszerte ismernek, és aki hosszú életet élt meg: 91 éves korában, 2010-ben hunyt el. Hatása mind az amerikai, mind a nemzetközi irodalomban kiemelkedő, ám irodalmi munkássága csupán két évtizedig tartott. 1965 után, negyvenhat éves korában, már nem publikált új műveket. 1980-tól pedig még az interjúkat is elkerülte, és élete utolsó harminc évében a nyilvánosságtól teljesen visszahúzódott. Ennek ellenére hivatalos nyilvántartások szerint a művei évente körülbelül 250 ezer példányban kelnek el világszerte.
Tizenöt éves korom óta folyamatosan olvasom és újraolvasom a munkáit. Néhány mondatát újra és újra próbálom értelmezni, így már fél évszázada küzdök velük. Mégsem mondhatom, hogy teljesen megfejtettem volna őket, vagy hogy közelebb jutottam volna az esetleges igazságtartalmukhoz.
Az új regény, ahogyan az előző kettő is, izgalmas krimiként bontható ki. Ezúttal a legmarkánsabb hard-boiled változatra számíthatunk. A bűnügy végül világosan megoldódik (még inkább, mint eddig), a főszereplő nyomozó, Slommer, pedig nemcsak a bűnügyek, hanem az író személyes és szakmai életének szerves részévé válik. A megoldásról elmondható, hogy rendkívül szellemes, és a slusszpoén valódi meglepetésként hat. Az írás talán anti-detektívtörténetként is értelmezhető, és nem tudom nem észrevenni, hogy az író barátjának neve, Antal, tulajdonképpen az "Anti" becenév játékos variációja is lehetett volna. A klasszikus krimi narratívájában a bűneset kihat a világ rendjére, amely a nyomozás eredményeként helyreáll. A mai irodalomban azonban egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a világ rendje nem állítható helyre: "Egy problémát könnyebb megoldani, ha a világ egyébként rendezett, mint a lovagregényekben, de mi történik, ha minden elem kizökkent?" - tette fel a kérdést Bognár Grisnik Petrának (Lírástudók, 2025. 05. 21.). Ily módon az író a krimi műfajával is kreatívan játszik.
Természetesen! Íme egy egyedi vers: Az éj sötét fátyla alatt, Csillagok táncolnak az ég alatt. Lágy szellő susog, titkokat súg, A szívem mélyén egy álom búg. Fák ágai között játszik a fény, A múlt emlékei, mint színes levél, Minden lépés új utakat nyit, Az élet meséje sosem ér véget itt. Hajnalban a nap fénye felkél, A világ újraéled, szívverés kél. Minden nap egy új lehetőség, Hogy megtaláljuk a boldogság szövegét. Képzelet szárnyán szállok messze, Álmok tengerén, hol nincsen csepp félelem. Mert minden vers egy új kezdet, A lélek hangja, mit sosem feledt.
A versrovatban véletlenül úgy alakult, hogy ugyanabba a számba, egymás mellé került az évfolyam legterjedelmesebb és legrövidebb verse: az előbbi Nyerges Gábor Ádám Újra együtt című álomverse, az utóbbi Vedres Ágnes szerelmesvers-ciklusának egyik darabja. E helyen ezt a bizonyos legrövidebb verset mutatjuk meg az olvasóknak:
A felismerés lassan, de biztosan megérkezik Pocsaj Veronban: "Viszik a zsidókat! Puff nekik!" Ki gondolta volna, hogy Hitler tényleg végrehajtja mindazt, amiről pletykáltak? Mert valóban, ki tartotta volna lehetségesnek? Már 1883 nyarán is beszéltek effélékről, amikor Solymosi Eszterke gyilkosainak pere zajlott Nyárligeten. Aztán 1916 nyarán, amikor kiderült, hogy a helyi "Rócsnyikok" pénzelik a cári kémeket. 1918 novemberében, Károlyi hatalomra jutásakor, a vidéki csőcselék tombolásakor, és főleg 1919-ben, amikor a különítményesek pusztítottak. De végül mindig megúszták. "Ez a Hitler megcsinálja, amit akar!" - gondolja elismeréssel Veron, ám azonnal köp egyet, mert bár a vármegye székhelyén utat neveztek el róla, a helyiek nem kedvelik őt. Támadja a pápa őszentségét, szövetkezik a tótokkal és az oláhokkal, és legfőképp azért, mert a paraszttól elviszi a búzát, miközben a magyar katonát a Donnál éhezteti.
Mi fog kisülni ebből a grandiózus pillanatból Klaus Mäkelä vezényletével? Star Wars. Igen, tényleg. A hangszerek zúgnak, de valahogy játékosan, dinamikusan, majd az állva játszó kürtök fölött robbanásként megérkeznek a trombiták – a birodalom visszavágott, a jedi visszatért. Rendben, megértem, hogy sokak számára ez a művészet és a zene legfelsőbb szintű kifejezése, de várj, várj, várj egy pillanatra!
"A fő műsorsávban (ez a Szigeten 23:30-as kezdést jelent) fellépő kanadai The 7 Fingers társulat az előzőekhez képest nagyöregnek számít, jártak is már többször Budapesten - és az előadásban néhol kidomborodó giccsfaktor ellenére most sem okoztak csalódást. Mint mennyei manna hullik az ölünkbe tőlük végre egy kis könnyedség és humor, és hát ők nem csigázzák feleslegesen a kedélyeket, hanem ontják a hálás közönségre a jobbnál jobb számokat, amelyek mindig kapnak valami virtuóz vagy látványos csavart. A Duel Reality kerete Shakespeare, a produkció a Romeo és Júlia zanzája rövid szövegelésekkel, és bár koreografált mocorgás a szélen itt is akad, nem vonja magára túlságosan a figyelmet."