Bemutatásra került az első magyar fejlesztésű elektromos csuklós busz, amely új korszakot nyithat a városi közlekedésben.

"Te kis csemete, megint nem tudsz magadra vigyázni?!" - De még korántsem ért véget! Menczer Tamás ismételten rátámadt Magyar Péterre, és a 'kicsizés' sem maradt el...

A Credobus Electronell csuklós változatát a Kravtex-Kühne Csoport 2024. december 18-án mutatta be a főváros szívében, a Volánbusz népligeti autóbusz-állomásán.

Az eseményen Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára elmondta:

Az Építési és Közlekedési Minisztérium számára kulcsfontosságú a helyközi közszolgáltatások járműparkjának korszerűsítése. 2018 óta a Volánbusz flottájának átlagéletkorát 13 évről szinte 10 évre sikerült redukálni, ami jelentős előrelépés. A Kravtex-Kühne Csoport ebben a folyamatban kiemelkedő szerepet játszott, hiszen ma már az állomány közel felét tőlük származó járművek alkotják. A közeljövőben évente több száz új jármű csatlakozhat a MÁV-csoporthoz, köszönhetően a folyamatban lévő pályáztatásnak, amely során a kiválasztott szolgáltatónak 10 éves időtartamon belül alacsonyan kell tartania a járművei átlagéletkorát. A Volánbusz jelentős tapasztalattal rendelkezik az elektromos autóbuszok üzemeltetése terén, így a most bemutatott új autóbusztípus is aktívan részt vehet ebben a fejlődési folyamatban. Emellett nem csupán az elektromos buszok, hanem az alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, modern, hagyományos meghajtású járművek is hozzájárulnak a környezeti terhelés csökkentéséhez, és több ezer tonnányi kibocsátáscsökkentést eredményeznek, miközben a szolgáltatási színvonal javítását is elősegítik.

Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte:

Az Electronell 18, mint az első magyar csuklós elektromos busz, máris jelentős helyet foglal el a hazai járműgyártás történetében. A különleges elektromos Credobusok megalkotása mögött kiemelkedő magyar buszfejlesztő mérnökök hosszú évek fáradságos munkája áll. A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt csupán 400 millió forint támogatásból valósult meg, ami azt mutatja, hogy a hazai innováció képes a nehézségeket legyőzni. Az Electronellek fejlesztése és gyártása teljes mértékben Magyarországon zajlik, beleértve a legmagasabb technológiai színvonalat képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket is. Meggyőződésünk, hogy az ilyen innovatív termékek elengedhetetlenek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció élvonalába kerülhessen. A több mint 3000 buszt gyártó és piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy aktívan részt vegyen a hazai közösségi közlekedés zöldítésében.

Dr. Kormányos László, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese hozzátette:

"2022-ben és 2023-ban 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbuszhoz a fővárosi agglomerációba és hat vármegyeszékhelyre, 2025-ben pedig további 20 darab új e-buszt állítunk forgalomba hat kisebb településen. Hazai gyártású e-buszok is nagy sikerrel zöldítik flottánkat, illetve a Credobus Electronell szóló változatát eredményesen teszteltük idén júniusban Győrben, így joggal remélhetjük, hogy a közeljövőben a Kravtex-Kühne Csoport elektromos buszai is aktív részesei lehetnek a fenntartható közösségi közlekedés megteremtésének."

A Fővárosi Autóbuszüzem 1960-ban bemutatott első magyar csuklós busza óta eltelt 64 év, és most a Credobus folytatja a magyar csuklós buszok történetét. 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben készül el az új Credobus Electronell 18, amely nemcsak a csuklós buszok sorát gazdagítja, hanem az első magyar elektromos meghajtású csuklós buszként is úttörő szerepet játszik.

Az Electronell 18 a legújabb műszaki újításoknak köszönhetően a legkönnyebb választás az acélvázas csuklós e-buszok között. Míg a piacon általában 20-21 tonnás járművek találhatók, ez az innovatív modell mindössze 16 tonnát nyom. Ennek eredményeként a tervezett 300 kilométeres hatótáv eléréséhez körülbelül 25%-kal kisebb akkumulátorcsomagra van szükség. Az Electronell 18 várhatóan nemcsak a kategória legjobban teljesítő, hanem a leggazdaságosabb üzemeltetésű autóbusza is lesz.

A több mint 1,5 milliárd forintos nagyságrendű kutatás-fejlesztési projekt eredményeként létrejött új típus kimagasló hazai hozzáadott értékkel bír. A Kravtex-Kühne Csoport önállóan, generálpartner bevonása nélkül valósította meg a fejlesztési folyamatokat, és a kiemelt rendszerintegrációs, valamint szoftverfejlesztési feladatok is Magyarország területén kerültek végrehajtásra.

A cégcsoport nemcsak az önhordó vázszerkezetet gyártja, hanem a teljes fém alkatrész-portfóliót is magáénak tudhatja, beleértve a futómű-felfüggesztéseket is. Az Electronell tevékenysége szorosan összefonódik közel 100 magyar kis- és középvállalkozás munkájával, akik különféle termékeket szállítanak a cég számára. Ezen kívül olyan jelentős hazai cégek is hozzájárulnak a gyártási folyamathoz, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform, így biztosítva a kiváló minőségű komponensek folyamatos ellátottságát.

Az e-buszok sorozatgyártásának elindítása közvetlenül hozzájárul mintegy 500 magyar munkahely fenntartásához, és emellett 100 hazai beszállítónak biztosít megrendeléseket.

A Volánbusz flottája legutóbb 200 darab Econell 12 típusú autóbusszal és 47 darab csuklós Econell 18 Next modellel frissült, így tovább növelve a közlekedési szolgáltatások minőségét. A társaság izgatottan várja, hogy lehetőséget kapjon az elektromos kivitelű Credobusok tesztelésére, beszerzésére és üzemeltetésére is. A várakozások szerint az Electronell 18 típusú járművek 2025 elején már az utasok számára is elérhetőek lesznek a MÁV-csoport járatain. A próbafutás részleteivel kapcsolatban a vállalat hivatalos weboldalán nyújtanak majd tájékoztatást.

Related posts