A novellajóslat sikeresen teljesítette a várakozásokat - nyilatkozta a magyar nyelv és irodalom szakos tanár.

Zámori Ida, a Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium főigazgatója és magyar nyelv és irodalom tanára, úgy véli, hogy egy felkészült diák számára a magyar nyelv és irodalom érettségi nem jelentett komoly kihívást. Kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy az érettségi első feladatlapján egy szövegértési és nyelvi rész mellett egy irodalmi feladatsor is szerepelt. A második részben a diákoknak lehetőségük volt választani az elemzés vagy az esszéírás között, így szabadon kifejezhették gondolataikat és kreativitásukat.

A Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium előtt hétfő reggel, már jóval fél kilenc előtt elkezdtek gyülekezni az érettségiző diákok. Az izgatottság és a feszültség keveréke uralta a levegőt, ahogy a fiatalok készültek az előttük álló kihívásra. Az első tantárgy, amellyel meg kellett küzdeniük, a magyar nyelv és irodalom volt, amelyre a diákok izgatottan várták, hogy bizonyíthassák tudásukat.

A szövegértési és nyelvi feladat különösen izgalmasnak bizonyult, mivel a fókusz az utóneveken és keresztneveken volt. Az érettségi irodalmi feladatsora komplex és mélyreható kérdéseket tárgyalt, amelyeken keresztül kötelező olvasmányokat és memoritereket is számonkértek – emelte ki a főigazgató a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgájával kapcsolatban.

Érettségi 2025: a novellajóslat megvalósult Az érettségi vizsgák sok fiatal számára jelentenek egy új korszak kezdetét. 2025-re a diákok és tanárok számára egyaránt izgalmas kihívásokkal teli év vár ránk. A novellajóslat, amely előre jelezte a vizsgákra való felkészülés trendjeit, nemcsak találó, hanem megerősítette a fiatalok kreativitását és írói képességeit is. A jóslat szerint a diákok egyre inkább saját élményeiket és gondolataikat fogják megjeleníteni a vizsgamunkáikban, ezzel tükrözve egyéni stílusukat és elképzeléseiket. A klasszikus irodalom mellett a kortárs írások és a személyes tapasztalatok dominálnak, melyek új dimenziót adnak a vizsgákhoz. Az érettségi 2025 tehát nemcsak egy egyszerű vizsga, hanem egy lehetőség arra is, hogy a fiatalok bemutathassák önmagukat, és a novellajóslat által inspirálva olyan műveket alkothassanak, amelyek valóban tükrözik belső világukat. Az írás folyamata nem csupán tudásuk megmérettetése, hanem egy autonóm kifejezési forma, amely a jövő generációi számára is utat mutathat.

A szakember véleménye szerint az idei feladatok talán egy fokkal nehezebbnek bizonyultak a tavalyi éves megmérettetésekhez képest. A diákok számára két témakör közül lehetett választani a műértelmezés során. Az egyik lehetőség Örkény István „Meddig él egy fa?” című novellájának elemzése volt, míg a másik a történelmi események irodalmi feldolgozásáról szóló általános esszé írását foglalta magában. Az Örkény-mű esetében kiemelt figyelmet kellett szentelni a történet ellenpontozó szerkezetére és a novella motívumaira. Érdekességként emelhető ki, hogy az erkeles diákok „novellajósalata” sikeresnek bizonyult, hiszen a legtöbben erre a műfajra számítottak.

A legtöbb ember a novellát részesítette előnyben.

- Mindkét feladat megoldható volt, és az első visszajelzések alapján a diákjaink túlnyomó többsége a novellaelemzést választotta. A fiatalok lelkesedéssel fogadták az Örkény-művet, hiszen ő egy jelentős 20. századi író, akinek művei a 12. osztályos tananyag szerves részét képezik. Az elemzendő novella témája megköveteli az érett gondolkodást, de a diákok számára valószínűleg nem jelentett komoly kihívást – fogalmazott Zámori Ida, a Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium igazgatója.

Related posts