Emelkednek a megyei közlekedési díjak: a Szatmár Megyei Tanács jóváhagyta az új díjkorrekciót.

A Szatmár Megyei Tanács jóváhagyta a megyei menetrend szerinti autóbuszjáratok személyszállítási közszolgáltatásának díjkorrekcióját. A döntés hátterében áll, hogy a fuvarozók az üzemeltetési költségek emelkedésére hivatkozva kérvényezték a tarifák aktualizálását.

A Technikai Igazgatóság szakmai jelentése alapján a módosítás a 113,9%-os fogyasztói árindexre épül, és célja a szerződéses egyensúly megőrzése, valamint a szolgáltatás gazdasági fenntarthatóságának biztosítása. Az új, áfával kalkulált átlagtarifák (lej/km/fő) a következőképpen alakulnak:

A megyei tanács szerint a tarifaigazítás megfelel az Országos Közszolgáltatás-szabályozó Hatóság (ANRSC) 272/2007-es rendeletének, amely lehetővé teszi a helyi és megyei közösségi közlekedés díjainak aktualizálását a fogyasztóiár-index változásai szerint.

A szavazást megelőző vitában a Nemzeti Liberális Párt (PNL) tanácsosai a napirendi pont elhalasztását kérték, majd Felsőboldád helyzetét hozták fel, ahol - érvelésük szerint - hiába nyerte el egy cég a szolgáltatási jogot, a buszjárat mégsem működik.

Pataki Csaba, a Szatmár Megyei Tanács elnöke kifejtette, hogy Szatmár megye volt az ország első olyan területe, ahol teljes mértékben megvalósult a menetrendszerű személyszállítás, mindezt pedig állami támogatás nélkül, koncessziós keretek között valósították meg. Továbbá megemlítette, hogy Felsőboldádon a szolgáltató kénytelen volt megszüntetni a járatot, mivel a sofőrt többször is bántalmazták, annyira, hogy kórházi ellátásra szorult, és azóta a cég nem tudott új munkatársat találni a helyére.

A tanácselnök rámutatott arra is, hogy Szatmár megyében amúgy is kevesen utaznak autóbusszal, a tisztességesen működő szolgáltatók dolgát pedig még inkább megnehezítik a "hiénák", azok a sofőrök, akik a menetrend szerinti járatok előtt néhány perccel indulnak, és elviszik az utasokat, jelentős bevételkiesést okozva a licenccel rendelkező cégeknek. Sajnos a megyei tanácsnak nincs arra hivatalosan kompetenciája, hogy ezeket a járműveket ellenőrizze.

Pataki hangsúlyozta, hogy a díjak kiszámítását első lépésként a szerződések megkötésekor végezték el. A szolgáltatók jogosultak arra, hogy kérjék a korrekciókat a hivatalos statisztikai mutatók, például az áfaemelés figyelembevételével, hogy a rendszer gazdasági fenntarthatóságát megőrizzék. Felhívta a figyelmet arra, hogy ha a megyei tanács nem frissíti az árakat, a szolgáltatók bírósághoz fordulhatnak, ami végül az önkormányzatot díjemelésre kötelezheti, ráadásul a perköltségeket is a megye kénytelen lenne állni.

A határozatot a jóváhagyást követően továbbítják az Országos Közszolgáltatás-szabályozó Hatósághoz (ANRSC), amely ellenőrzi és jóváhagyja a dokumentumot. Az új viteldíjak csak az ANRSC jóváhagyása után lépnek hatályba.

Related posts