Egy dolog biztos: a digitális bolti árcímkék nem felelősek a drágulásért.

Az USA-ban lényegesen kevésbé terjedt el az európai kiskereskedelemben előszeretettel használt e-label. Az ellenállás a technológia vélt árfelhajtó hatása miatt van, de egy friss kutatásból kiderül, ennek nem sok alapja van.

Belföldön már szinte nincs olyan nagyobb bolt, ahol ne automatizált rendszerek révén frissítenék az árakat. A digitális árjelző táblák (e-label) viszont a tengerentúlon még mindig meglehetősen ritkák. Ott ugyanis több helyen törvényes akadályokkal próbálják hátráltatni, sőt, néhol teljesen megakadályozni a bevezetésüket.

Félelem az ismeretlentől

Az ellenállás legfőbb hajtóereje a félelem, amely abból fakad, hogy ezek a "gyorsreagálású" eszközök lehetőséget adnak a kereskedőknek arra, hogy kihasználják a kereslet hirtelen növekedését. Ebből kifolyólag időszakos áremelések révén a vásárlók zsebéből többet húznak ki, mint amire szükség lenne. Például egy hirtelen lehulló felhőszakadás alkalmával, csupán néhány perc leforgása alatt, az esernyők ára akár másfélszeresére is ugorhat.

Ez a teória azonban nem találja támogatását a tényleges adatokból. Egy nemrégiben publikált tanulmány, amelyet több amerikai egyetem kutatócsoportja közösen készített, arra a következtetésre jutott, hogy a technológia bevezetésének nincs számottevő hatása a termékek árazására. A kutatók egy jelentős élelmiszerlánc adatainak öt évre visszanyúló elemzése alapján formálták meg véleményüket. A vizsgált kiskereskedelmi vállalat 2022-ben indította el az e-címkék használatát, így bőséges információ állt rendelkezésre a korábbi és az új árképzési stratégiákról.

A kutatás összegzése szerint a hirtelen, rövid távú áremelések továbbra is meglehetősen ritkák voltak. A váltás előtt naponta átlagosan csupán a termékek 0,005%-ánál észleltek ilyen jelenséget. Ez a minimális arány a digitális árcédulák bevezetését követően mindössze 0,0006 százalékponttal nőtt. Érdekes módon az adatok azt is mutatják, hogy az új technológia bevezetésével az árengedmények valamelyest gyakoribbá váltak, ami azt jelzi, hogy a technológiával kapcsolatban gyakran emlegetett aggodalmak tudományosan nem állják meg a helyüket.

A haladás kerékkötői

Ahogy a bevezetésben is utaltunk rá, az e-címkék elterjedtsége jelentős eltéréseket mutat Európa és Észak-Amerika között. Az iparági elemzések szerint az európai szupermarketek körülbelül 80 százaléka már alkalmazza ezt a technológiát, míg az Egyesült Államokban ez az arány csupán 5 és 10 százalék között mozog.

Az eltérések mögött jelentős mértékben a választók elvárásainak megfelelni kívánó amerikai képviselők állnak. Jelen pillanatban több államban is napirenden vannak olyan törvényjavaslatok, amelyek célja a technológia korlátozása vagy akár teljes betiltása. E javaslatok mögött gyakran a potenciális visszaélések kockázata, valamint a helyi munkahelyekre gyakorolt káros hatások szerepelnek indoklásként.

A digitális fejlesztések előrehaladását gazdasági szempontok is gátolják, mivel a funkciók és a rendelési mennyiség alapján darabonként körülbelül 5 és 20 dollár közötti címkék beszerzése egy olyan áruház számára, amely több tízezer terméket kínál, jelentős kezdeti befektetést jelenthet.

Azért haladnak előre, mert a múltat már mögöttük hagyták.

A TechSpot jelentése szerint, a kihívások ellenére az Egyesült Államokban továbbra is dinamikusan fejlődik a helyzet. A Walmart, a világ egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedőjeként, ambiciózus terveket dédelget: másfél éven belül 2300 üzletében kívánja bevezetni a digitális címkéket. Az áruházlánc előrejelzése szerint a papíralapú címkékről való áttérés jelentős hatékonyságnövekedést fog hozni, hiszen a 120 ezer termék árának frissítése a korábbi két napról csupán néhány percre csökken.

A technológia fejlettebb változatai olyan automatizált megoldásokat kínálnak, mint például az élelmiszerek árcsökkentése, amikor azok a szavatossági idejük végéhez közelítenek. Ez a megközelítés nemcsak a bevételek növelésére van kedvező hatással, hanem hozzájárul a hulladékcsökkentéshez is, hiszen így kevesebb lejárt termék végzi a szemétben.

Related posts