A BYD brazil gyárának építése kapcsán felmerült a kérdés az emberkereskedelemről is. A projekt körüli diskurzus során fontos, hogy a figyelem ne csak a gazdasági előnyökre összpontosítson, hanem a társadalmi felelősségvállalásra és az etikus munkaerő-felh
A brazil munkaügyi hatóságok bejelentették, hogy a kínai BYD brazíliai építkezésén foglalkoztatott kínai munkások valószínűleg emberkereskedelem áldozataivá váltak. Ez az ügy egyre inkább felerősíti a vitát a BYD legfontosabb külföldi piacán, és komoly aggodalmakat vet fel a munkavállalói jogok védelme kapcsán.
A brazil munkaügyi ügyészség közleménye szerint a BYD és a kivitelező Jinjiang Group megállapodtak abban, hogy segítséget nyújtanak a 163 érintett munkásnak.
A munkavállalókat szállodákban helyezik el, amíg a szerződésük felmondásáról nem születik döntés.
Az ügyészek nem közöltek részleteket arról, hogyan jutottak erre a következtetésre.
A Jinjiang vállalat korábban visszautasította a brazil hatóságok értékelését, amely szerint a Bahia államban üzemelő telephelyén a munkavállalók "rabszolgasághoz hasonló körülmények között" dolgoztak. A cég álláspontja szerint ez a megfogalmazás téves, és a szóban forgó helyzetet félreértések kísérik a fordítás során.
A BYD kezdetben azt kommunikálta, hogy megszüntette a kapcsolatát a Jinjianggal. Azonban később a vállalat egyik vezetője azzal vádolta meg a "külföldi erőket" és néhány kínai médiát, hogy szándékosan rágalmazzák a kínai márkákat és Kínát magát, továbbá próbálják aláásni a Kína és Brazília közötti kapcsolatokat.
A kínai külügyminisztérium pénteken bejelentette, hogy folyamatosan kapcsolatban áll a brazil hatóságokkal a helyzet megfelelő kezelése érdekében. Kiemelték, hogy Kína elkötelezett a munkavállalók jogainak védelme mellett, és elvárja a kínai cégektől, hogy a jogszabályoknak megfelelően végezzék tevékenységeiket.
A helyzet Kína növekvő brazíliai befolyásának jelképe lett. A BYD 620 millió dolláros beruházással indította el a bahiai gyárkomplexumot, amelynek célja, hogy kezdetben évi 150 ezer autót állítson elő. A vállalat által 2024 első 11 hónapjában külföldön értékesített autók közül majdnem minden ötödik Brazíliában talált új otthonra.
A vizsgálat nemkívánatos figyelmet irányít a BYD-re, amely globális terjeszkedésre törekszik. A vállalat idén várhatóan globálisan felülmúlja a Ford és a Honda eladásait, és rendkívüli terjeszkedést hajtott végre mind belföldön, mind külföldön.
Az ügy a kínai közösségi médiában is vitát váltott ki a munkavállalók jogairól. Több internetező szerint a brazíliai munkások életkörülményei hasonlóak a kínai építkezéseken tapasztaltakhoz. A brazil ügyészek által közzétett videókon matrac nélküli emeletes ágyak láthatók, és a hatóságok szerint a munkások túl hosszú órákat dolgoztak, néha heti hét napon át, megalázó körülmények között. Brazíliában a "rabszolgasághoz hasonló körülmények" közé tartozik a kényszermunka, de a megalázó munkakörülmények, a munkavállalók egészségét veszélyeztető hosszú munkaidő, az adósrabszolgaság és minden olyan munka ide értendő, amely sérti az emberi méltóságot.
Forrás: Reuters