Íme egy egyedi változat: "Ez a hazai találmány segít nekünk üzemanyagot megtakarítani!"

Míg a legtöbb autós csupán a következő kanyarra figyel, ez a hazai innováció több kilométerre előre képes előrejelzéseket adni, ezzel hozzájárulva a fogyasztás csökkentéséhez.
A legtöbb autóvezető gyakran a pillanatnyi érzések és korábbi tapasztalatok alapján irányítja járművét. Amikor egy emelkedőhöz érkezünk, ösztönösen gyorsítunk, míg a piros lámpánál hirtelen fékezünk. Ezzel a megközelítéssel viszont gyakran elpazaroljuk azokat az üzemanyag-mennyiségeket, amelyeket más helyzetekben megspórolhatnánk. Az SCL laboratóriumában azonban olyan innovatív autonóm rendszereket fejlesztenek, amelyek más perspektívából közelítik meg a vezetést. Ezek a rendszerek nem csupán a jelenlegi körülményeket figyelik, hanem előrejelzéseket is készítenek, figyelembe véve a jövőbeli helyzeteket és lehetőségeket.
A szoftver valós időben elemzi a domborzatot, a forgalom ritmusát és az útviszonyokat, így a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának munkatársai szerint átlagosan 7 százalékos üzemanyag-megtakarítást ér el, az emberi rutinnál akár tízszer hatékonyabban.
"A hagyományos sebességtartó rendszerek mindig csak az adott pillanatra reagálnak. Amit mi fejlesztettünk, az képes előre látni. Ez óriási különbség"
- mondja Németh Balázs, a SZTAKI kutatója.
A rendszer hatékonyságát már éles környezetben is tesztelték. Egy Budapest-Tatabánya útvonalon végzett kísérlet alapján a fogyasztás közel 7 százalékkal csökkent - úgy, hogy a menetidő mindössze egy perccel nőtt. A megtakarítás nem a lassabb haladásból fakad, hanem abból, hogy a jármű nem kerül energiapazarló helyzetbe, például úgynevezett stop-and-go ciklusokba.
"A lényeg nem abban rejlik, hogy mindenki csökkentse a sebességét, hanem abban, hogy elkerüljük a felesleges megállásokat és újraindulásokat. Ezek ugyanis a legnagyobb mértékben emésztik fel az energiát, és a legkárosabbak a környezetünkre nézve." - emeli ki a kutató.
A SZTAKI által közzétett információk alapján egy autonóm rendszer, ha megfelelő adatokkal rendelkezik, hatékonyabban képes az energiatakarékos vezetési lehetőségeket felismerni és kihasználni, mint egy tapasztalt sofőr. Ez a technológia nem kimerül, nem hoz hirtelen döntéseket, és hosszú távon folyamatosan, logikus módon képes haladni.
Ha például két kilométerre torlódásra lehet számítani, a rendszer már előre csökkentheti a sebességet, így elkerülhető a hirtelen fékezés és a felesleges gyorshajtás. Ennek köszönhetően a jármű fokozatosan, lendületből haladhat tovább.
A technológia különösen jól működik lankás országutakon vagy olyan nagyvárosi szakaszokon, ahol a közlekedési lámpák ciklusa előre ismert. Ezeken a helyeken a rendszer nem csak az üzemanyag-fogyasztásban, hanem a jármű dinamikájának finomhangolásában is előnyt jelent.
A SZTAKI által kifejlesztett rendszer rendkívül rugalmas, hiszen nem korlátozódik egy adott autótípusra vagy hajtási megoldásra. Ez a sokoldalúság különösen lényeges, mivel a különböző hajtásláncok eltérő módon működnek: például az elektromos járművek képesek fékezéskor energiát visszanyerni, míg a dízelmotorok optimális teljesítményüket más fordulatszám-tartományban érik el. Az algoritmus minden ilyen tényezőt figyelembe vesz, hogy a lehető legjobban alkalmazkodjon a különféle járművek igényeihez.
Érdekes mellékhatás, hogy ha a forgalomban lévő autók akár csak 20-30 százalékában működik ez a fajta előrelátó rendszer, az a többiek mozgására is hatással van. Hiszen ha ezek a járművek egyenletesebben, kiszámíthatóbban haladnak, az emberek is alkalmazkodnak hozzájuk. Vagyis akkor is spórolunk, ha nem is tudjuk, hogy valaki más már előre gondolkodott helyettünk.
Németh Balázs hangsúlyozza, hogy egy új rendszer bevezetése nem igényli a járműflotta teljes cseréjét. Már az is jelentős előrelépés, ha a sofőrök pontos és előrelátó tanácsokat kapnak, ahelyett, hogy csupán a saját megérzéseikre támaszkodnának minden egyes helyzetben.
A fejlesztés jelenleg egy mobilalkalmazás keretein belül zajlik, amelyet a közeljövőben a nagyközönség is igénybe vehet. A jövőben pedig a járművek saját maguk is képesek lesznek önálló döntéseket hozni, ami a technológia valódi potenciáljának megvalósulását jelentené.