Ki a felelős? Az, aki a jármű holtterében tartózkodik, vagy az, aki nem figyel a környezetére?

Gyakran előfordul, hogy nehezen tudjuk megállapítani, ki a felelős egy balesetnél, különösen akkor, ha a sebezhető közlekedő a járművek holtterében tartózkodott.
A közúti balesetekkel kapcsolatos viták gyakran felvetik a kérdést: ki a felelős egy gázolás során? A járművek holtterében tartózkodó gyalogosok, vagy a sofőrök figyelmetlensége a fő problémája a helyzetnek? Ezt a komplex kérdést elemzi a Közlekedéstudományi Intézet által készített tanulmány, amely új megvilágításba helyezi a közlekedésbiztonság témáját.
"Hogyan lehet, hogy senki sem vette észre, amikor annyira magasan ült?" - csodálkoznak néha az áldozatok vagy a szemtanúk.
Balesetek után a szakértők alapos vizsgálatot végeznek annak érdekében, hogy kiderüljön, vajon a sofőr figyelmetlensége vagy a jármű holtterében lévő gyalogos, kerékpáros, esetleg motoros jelenléte idézte-e elő a balesetet. Gyakran rendkívül nehéz meghatározni a felelősséget: vajon a sofőr, aki elmulasztotta a holtteret ellenőrizni, vagy a védtelen közlekedők, akik észrevétlenül tartózkodtak ott, viselik a hibát.
Manapság a balesetmegelőzési kampányok egyik központi üzenete, hogy „senki ne tartózkodjon hosszabb ideig a nagy méretű járművek holtterében”, mivel a sofőrök számára ezek a területek láthatatlanok, és ez súlyos balesetekhez vezethet.
A holttér különösen veszélyes tolatásnál, 2020-ban például a Közlekedéstudományi Intézet közlése szerint az USA-ban 267 gyermek halt meg ilyen balesetben. Előfordulnak olyan esetek is, amikor sem a sofőr, sem az áldozat nem hibáztatható, mert a jármű szerkezeti kialakítása miatt bizonyos pontok egyszerűen nem láthatók. Vannak olyan esetek is, amikor sem a "gázoló sofőr", sem az áldozata nem felelős a balesetért. A jog persze megtalálja a felelőst, azonban a szakértők egyre több olyan esettel találkoznak, amikor a jármű szerkezete, tervezési sajátosságai miatt bizonyos pontokat a sofőr nem lát, nem is láthat a volán mögül.
Az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) legfrissebb kutatásai azt mutatják, hogy az elmúlt 25 év során az autók karosszériájának megerősítése, valamint az SUV-k, pickupok és elektromos járművek növekvő mérete kedvezőtlen hatással volt a közúti biztonságra. Ennek következtében a balesetek száma jelentősen megnőtt, ami aggasztó trendet jelez a közlekedés terén.
Bár a tolatókamerák és holttérfigyelők csökkentik a kockázatot, új problémákat is hoznak, mert a sofőröknek időbe telik feldolgozni a monitor képeit. Az IIHS nemrég 360 fokos kamerarendszert és szoftvert fejlesztett, amely pontosan megmutatja a járművek holtterét, ezzel segítve a tervezőket.
A leginnovatívabb megoldást nem egy nagyvállalat, hanem egy fiatal tehetség, a 14 éves pennsylvaniai Alaina Gassler hozta létre. Az ő találmánya egy olyan rendszer, amely az A-oszlopra szerelt kamera és belső projektor segítségével valós időben "áttetszővé" varázsolja az oszlopot, így megszüntetve a holtteret. Bár Alaina munkája elnyerte a megérdemelt díjakat és szabadalmaztatta is, az autóipar eddig még nem integrálta ezt az innovatív technológiát.
Az M1/M7-esen tesztelés alatt álló új kamera- és radarrendszer szintén képes lehet a közlekedők számára megszüntetni a holttereket, erről készült anyagunk itt olvasható: