A légitársaságok titkai napvilágra kerültek: egyik ígéretüket sem váltják valóra.

A légitársaságok "zöld" üzemanyaggal kapcsolatos ígéretei sokkal inkább a kommunikációs stratégiáik részeként értelmezhetők, mintsem hogy valódi, kézzelfogható lépéseket tükröznének.

Csendes véget ért az Egyesült Államokban a Paramount finomító kísérlete a "fenntartható" repülőgép-üzemanyag fejlesztésével, miután nem tudott elegendő támogatást összegyűjteni az iparágtól. A nagyszabású elképzelések mögül a pénzügyi szféra és a politikai döntéshozók is visszakoztak. Ez csupán egy újabb példa arra, miért tűnik úgy, hogy a nagy légitársaságok csupán üres ígéreteket tettek a zöld üzemanyagok bevezetésével kapcsolatban - állapította meg a Reuters elemzésében.

2019-ben Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatója a légiközlekedési ipar számára mintaként állította be a légitársaság és a "zöld kerozint" előállító World Energy vállalat közötti új megállapodást. Azonban hat év elteltével az együttműködés véget ért, és a projekt fő pillérének tekintett kaliforniai Paramount finomító működése is leállt.

A bostoni központú World Energy úttörő szerepet vállalt a fenntartható repülőgép-üzemanyag, azaz SAF kereskedelmi előállításában, melyet használt étolajból, mezőgazdasági melléktermékekből és más ipari hulladékokból nyernek. A 2016-ban megnyitott Paramount finomító kulcsszereplővé vált a repülőgép-üzemanyag iparág fenntarthatósági céljainak elérésében, célul tűzve ki, hogy az évtized végére a felhasznált kerozin legalább 10%-a SAF-ból készüljön.

Gene Gebolys, a World Energy vezérigazgatója úgy véli, hogy...

Néhány légitársaság inkább sajtóközleményekkel fejezte ki elkötelezettségét, mintsem hogy valódi támogatást nyújtott volna.

Kiemelte, hogy a kormányzati támogatások hiányában nehézségekbe ütközhet az áttörés megvalósítása.

A Reuters iparági elemzése alapján a World Energy nem elszigetelt eset: a tiszta üzemanyagokkal foglalkozó új vállalkozások többsége hasonló kihívásokkal néz szembe. Noha közel két évtizeddel ezelőtt már megvalósult az első részben bioüzemanyaggal működő menetrend szerinti repülés, a globális zöldátállási tervek még mindig távol állnak a tényleges megvalósítástól.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség előrejelzése szerint idén a "zöld kerozin" részesedése a globális kerozinfelhasználásban 0,7 százalékra emelkedik. Ez ugyan üdvözlendő növekedés a tavalyi 0,3 százalékhoz képest, de még mindig messze van attól a 2050-re kitűzött céltól, amely a nettó zéró kibocsátás elérését célozza. A cél megvalósításához évente körülbelül 357 millió tonna fenntartható légiközlekedési üzemanyagra (SAF) lenne szükség, ami több mint háromszázszorosa a jelenlegi termelési szintnek.

A Reuters által nyújtott információk szerint az elmúlt 12 év során összesen 165 SAF-projektet regisztráltak. Azonban ezek közül csupán 36 projekt valósult meg a tényleges üzemanyaggyártás szintjén, és csak tíz projekt képes kereskedelmi mennyiségű üzemanyagot előállítani.

Az iparági szereplők a kőolajcégekre mutogatnak, mondván, nem állítanak elő elég zöld üzemanyagot.

Az olajtársaságok szerint a fenntartható üzemanyag háromszor-ötször drágább a kerozinnál, és a mai áron nincs elegendő kereslet.

A légiközlekedés a világ üvegházi gázkibocsátásának körülbelül 2,5%-át teszi ki, és a növekvő forgalom következtében ez az arány várhatóan tovább fog emelkedni. Az Európai Unió új szabályozása értelmében 2025-től az EU-ból induló járatok üzemanyagának legalább 2%-át zöld kerozin formájában kell biztosítani. Ezt az arányt 2030-ra 6%-ra, majd 2050-re 70%-ra kívánják emelni. A tervezetek alapján ez a változás már idén körülbelül hárommilliárd dollárral terheli meg a légitársaságok költségvetését.

Related posts