Budapesten egy jelentős fejlesztés veszi kezdetét, ugyanis a kormány bejelentette, hogy meghosszabbítják az egyik metróvonalat. Ez a nagyszabású projekt nemcsak a közlekedési lehetőségeket bővíti, hanem várhatóan pozitív hatással lesz a város fejlődésére

Nemcsak a metrónál lesznek újítások, de a HÉV-nél is nagy bejelentések történtek.
Megjelent a közbeszerzési hirdetmény a Gödöllő-Budapest (H8) és Csömör-Budapest (H9) HÉV-vonalak fejlesztésének, valamint egy új járműtelep kialakításának tervezésére - jelentette be kedden Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára budapesti sajtótájékoztatóján, amiről az Infostart számolt be.
A projekt célja egy korszerű, városi és elővárosi vasúti hálózat megvalósítása, amelynek keretében a 2-es metró a jövőben egészen Cinkotáig fog eljutni.
Ezen kívül P+R parkolókat alakítanak ki a vonal mentén, és eltűnnek a szintbeli kereszteződések. Ennek köszönhetően gyorsabb és kényelmesebb közlekedést tesznek lehetővé a belváros irányába.
Pántya kiemelte, hogy a tervezési folyamat rendkívül bonyolult, hiszen jelenleg az ország legnagyobb kötöttpályás vasúti tervezési szerződése kerül közbeszerzésre. A projekt során körülbelül 27 kilométernyi HÉV-vonalat érintenek, amelyből körülbelül 8 kilométeren, Cinkotáig, a HÉV helyett a jövőben metró fog járni.
A csömöri szárnyvonal két kilométeres, jelenleg nem villamosított szakaszának villamosítása van folyamatban, továbbá egy új járműtelep kialakítása is szerepel a fejlesztési tervben, amely az M0-s autóút közelében valósul meg. Ezen kívül fontos célkitűzésként jelenik meg az Örs vezér terén található műtárgyak külön szintű átvezetésének alapos tervezése, valamint a XVI. kerületet keresztülszelő HÉV-vonal hatásainak csökkentése is.
A tervezési folyamat során külön figyelmet kap a cinkotai járműtelep újraértelmezése, amely magában foglalja ideiglenes létesítmények létrehozását és a működési ütemtervek kidolgozását. Az új elképzelés alapján a vonal Cinkotáig metróként, onnan pedig HÉV-ként folytatná útját, ami egy teljes körű járműüzem újratervezését vonja maga után.
A projekt hatásai Budapest X., XIV. és XVI. kerületeire, továbbá a Pest vármegyei keleti agglomeráció lakosságára is kiterjednek.
A tervezési folyamat során az ÉKM összesen 7,5 milliárd forint nettó forrást biztosít. A tervezői szerződés aláírására 2026 márciusáig kerül sor, ezt követően a kiválasztott tervezőnek 44 hónap áll rendelkezésére a feladatok elvégzésére és a szükséges engedélyek beszerzésére.
A sajtótájékoztatón Szatmáry Kristóf, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta: a metró Cinkotáig történő meghosszabbítása óriási változást jelent majd a kerület számára. A beruházás, amennyiben elkészülnek a kiviteli tervek és rendelkezésre áll a szükséges forrás, 2030-ig elindulhat.
Kovács Péter, Budapest XVI. kerületének polgármestere hangsúlyozta: az önkormányzat már a tervezés során kifejtheti véleményét, javaslatait. Reményei szerint a projekt a kormány, a főváros, a kerületi és agglomerációs önkormányzatok együttműködésével valósul meg, és a térség legnagyobb közösségi közlekedési beruházásává válik - európai uniós támogatással.