Milyen mértékben csökkent a kerékpárgyártás az Európai Unió területén?

Az Eurostat legújabb jelentése alapján az Európai Unió kerékpárgyártása 2023-ban 24%-kal csökkent a megelőző évhez képest. A legjelentősebb visszaesést Romániában, Olaszországban és Portugáliában tapasztalták.

A kerékpározás nemcsak egy fenntartható és zöld közlekedési alternatíva, hanem egy élvezetes tevékenység is, amely hozzájárul az egészség megőrzéséhez. Sokan felfedezik benne a szabadságot és a mozgás örömét!

A 2023-as év különös kihívások elé állította a kerékpárgyártást az Európai Unió területén.

Az Eurostat adatai szerint a termelés 24%-kal csökkent 2022-hez képest, és mindössze 9,7 millió darabot ért el.

Míg Hollandia és a skandináv országok híresek kerékpáros kultúrájukról, Portugália az uniós kerékpárgyártás élén áll, 1,8 millió kerékpárral. Ezt követi Románia 1,5 millió darabbal, majd Olaszország 1,2 millió és Lengyelország 0,8 millió kerékpárral zárja a sort.

Mike Defresne kerékpárszakértő véleménye szerint a kerékpárok gyártásához leginkább azokat az országokat részesítik előnyben, ahol a munkaerőköltségek alacsonyak, valamint ahol kedvező környezetvédelmi törvények érvényesek.

A 17 uniós ország jelentései alapján, annak ellenére, hogy sokan igyekeztek javítani a helyzeten, 14 országban csökkenést regisztráltak. Különösen drámai a helyzet Romániában, ahol a kerékpárgyártás egy év alatt 1 millióval csökkent.

Az európai kerékpáripar ma már több mint ezer kis- és középvállalkozás színes palettáját foglalja magában, és körülbelül 1 millió munkahelyet teremt az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján.

A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a termelés csökkenése elbocsátásokhoz vezethet.

"A kerékpárgyártás jövője bizonytalan, nehéz előre jelezni" - osztotta meg véleményét Defresne. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az emberek ösztönzése a kerékpármegosztási programok és a városi kerékpáros kezdeményezések révén jelentős előnyöket hozhat az EU-n belül.

"Minden apró dolog számít" - fűzte hozzá.

A világjárvány idején, amikor számos szabadidős tevékenységet korlátoztak, és a közegészségügyi hatóságok a közösségi közlekedés használatától óva intettek, a kerékpározás kiemelkedően népszerű alternatívává nőtte ki magát. Az emberek felfedezték, hogy a két keréken való közlekedés nemcsak biztonságos, hanem remek módja is a szabadban eltöltött időnek és a mozgásnak.

A Statista adatai alapján a kerékpáreladások az Európai Unióban 2020 és 2021 között jelentős növekedésen mentek keresztül, amely főként a Covid-19 világjárvány következményeinek tudható be.

Ezt a fejlődési irányt erősítették meg a nemzeti és helyi önkormányzatok, akik jelentős forrásokat fordítottak a kerékpáros infrastruktúra bővítésére.

A járványügyi korlátozások eltörlése és a 2022-ben tapasztalt ellátási láncproblémák jelentős hatással voltak a kerékpáreladásokra 2023 során.

"A boltok már nem adnak el sok kerékpárt, mert a Covid-időszakban a boltok sokat adtak el, sokan rendeltek, és az emberek megvették a kerékpárokat" - mondta Mike Defresne. "Így most már nincs szükségük kerékpárokra, és most, egyelőre nem érkeznek új vásárlók".

2024 áprilisában az Európai Unió aláírásával életre keltette az Európai Nyilatkozatot a kerékpározásról, amely a jövő kerékpáros politikáját és kezdeményezéseit hivatott meghatározni. Ezt a lépést sokan a kerékpározás történetében mérföldkőnek és fordulópontnak tartják.

"A kerékpározás jövője szempontjából ez a nyilatkozat mérföldkőnek számít, és jelentős hatással lesz a történelem alakulására" - nyilatkozta Henk Swarttouw, az Európai Kerékpáros Szövetség elnöke. "Ez az intézmények közötti megállapodás minden európai intézményt kötelez arra, hogy támogassa és előmozdítsa a kerékpározás népszerűsítésére irányuló politikákat, valamint hogy a kerékpározást egyenrangú közlekedési módként kezelje a többi lehetőséggel."

Related posts