Milyen mértékben csökkent a kerékpárgyártás az Európai Unió területén?
Az Eurostat legújabb jelentése alapján az Európai Unió kerékpárgyártása 2023-ban 24%-kal csökkent a megelőző évhez képest. A legjelentősebb visszaesést Romániában, Olaszországban és Portugáliában tapasztalták.
A kerékpározás nemcsak egy fenntartható és zöld közlekedési alternatíva, hanem egy élvezetes tevékenység is, amely hozzájárul az egészség megőrzéséhez. Sokan felfedezik benne a szabadságot és a mozgás örömét!
A 2023-as év különös kihívások elé állította a kerékpárgyártást az Európai Unió területén.
Az Eurostat adatai szerint a termelés 24%-kal csökkent 2022-hez képest, és mindössze 9,7 millió darabot ért el.
Míg Hollandia és a skandináv országok híresek kerékpáros kultúrájukról, Portugália az uniós kerékpárgyártás élén áll, 1,8 millió kerékpárral. Ezt követi Románia 1,5 millió darabbal, majd Olaszország 1,2 millió és Lengyelország 0,8 millió kerékpárral zárja a sort.
Mike Defresne kerékpárszakértő véleménye szerint a kerékpárok gyártásához leginkább azokat az országokat részesítik előnyben, ahol a munkaerőköltségek alacsonyak, valamint ahol kedvező környezetvédelmi törvények érvényesek.
A 17 uniós ország jelentései alapján, annak ellenére, hogy sokan igyekeztek javítani a helyzeten, 14 országban csökkenést regisztráltak. Különösen drámai a helyzet Romániában, ahol a kerékpárgyártás egy év alatt 1 millióval csökkent.
Az európai kerékpáripar ma már több mint ezer kis- és középvállalkozás színes palettáját foglalja magában, és körülbelül 1 millió munkahelyet teremt az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján.
A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a termelés csökkenése elbocsátásokhoz vezethet.
"A kerékpárgyártás jövője bizonytalan, nehéz előre jelezni" - osztotta meg véleményét Defresne. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az emberek ösztönzése a kerékpármegosztási programok és a városi kerékpáros kezdeményezések révén jelentős előnyöket hozhat az EU-n belül.
"Minden apró dolog számít" - fűzte hozzá.
A világjárvány idején, amikor számos szabadidős tevékenységet korlátoztak, és a közegészségügyi hatóságok a közösségi közlekedés használatától óva intettek, a kerékpározás kiemelkedően népszerű alternatívává nőtte ki magát. Az emberek felfedezték, hogy a két keréken való közlekedés nemcsak biztonságos, hanem remek módja is a szabadban eltöltött időnek és a mozgásnak.
A Statista adatai alapján a kerékpáreladások az Európai Unióban 2020 és 2021 között jelentős növekedésen mentek keresztül, amely főként a Covid-19 világjárvány következményeinek tudható be.
Ezt a fejlődési irányt erősítették meg a nemzeti és helyi önkormányzatok, akik jelentős forrásokat fordítottak a kerékpáros infrastruktúra bővítésére.
A járványügyi korlátozások eltörlése és a 2022-ben tapasztalt ellátási láncproblémák jelentős hatással voltak a kerékpáreladásokra 2023 során.
"A boltok már nem adnak el sok kerékpárt, mert a Covid-időszakban a boltok sokat adtak el, sokan rendeltek, és az emberek megvették a kerékpárokat" - mondta Mike Defresne. "Így most már nincs szükségük kerékpárokra, és most, egyelőre nem érkeznek új vásárlók".
2024 áprilisában az Európai Unió aláírásával életre keltette az Európai Nyilatkozatot a kerékpározásról, amely a jövő kerékpáros politikáját és kezdeményezéseit hivatott meghatározni. Ezt a lépést sokan a kerékpározás történetében mérföldkőnek és fordulópontnak tartják.
"A kerékpározás jövője szempontjából ez a nyilatkozat mérföldkőnek számít, és jelentős hatással lesz a történelem alakulására" - nyilatkozta Henk Swarttouw, az Európai Kerékpáros Szövetség elnöke. "Ez az intézmények közötti megállapodás minden európai intézményt kötelez arra, hogy támogassa és előmozdítsa a kerékpározás népszerűsítésére irányuló politikákat, valamint hogy a kerékpározást egyenrangú közlekedési módként kezelje a többi lehetőséggel."