Még soha nem tapasztalt mértékű zűrzavar várható a repülőtereken.

Az Európai Unió figyelmeztetése alapján az idei nyáron a szokásosnál is súlyosabb reptéri késésekre lehet számítani. Ennek hátterében több tényező áll, mint például a sztrájkok, a légiirányítók létszámhiánya, az erdőtüzek és a megnövekedett utasforgalom. Ezt a Financial Times is megerősítette.
Az Európai Unió illetékesei bejelentették, hogy a légiirányítási rendszer a kapacitásának maximális határán működik, amit súlyosan befolyásol a munkaerőhiány és a Covid-19 járványt követő rekordmennyiségű utazási igény. "Tavaly a legrosszabb nyarunk volt a késések és járattörlések tekintetében. Az idei év sajnos nagyon hasonló forgatókönyvvel nézhet szembe" - mondta el egy magas rangú uniós tisztviselő.
A legforgalmasabb napokon mintegy 37 000 járat közlekedik az európai légtérben, ami a légiirányítók által kezelhető maximum. Az Eurocontrol légiirányítási szervezet áprilisban közölte, hogy a légiforgalom már 5 százalékkal nőtt az év eddigi részében az előző év azonos időszakához képest, és az irányítási késések is 5 százalékkal emelkedtek.
A légiirányítási kapacitáshiány várhatóan jelentős késéseket okoz kilenc országban, köztük Franciaországban, Németországban, Görögországban és Spanyolországban - a régió legnépszerűbb turisztikai célpontjain. A helyzetet súlyosbítják a sztrájkok, különösen Franciaországban.
Az Eurocontrol szerint a francia repülőtereken az elavult berendezések és a személyzethiány miatt tartott kétnapos sztrájk a múlt héten 4000 járat zavarát okozta az EU-ban.
A csütörtöki munkabeszüntetés percenként körülbelül 100 eurós kárt okozott.
Az Air France-KLM, amely a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről indít számos járatot, jelentős, több millió eurós veszteségeket könyvelhetett el a közelmúltbeli fennakadások következtében - nyilatkozta Philippe Tabarot, Franciaország közlekedési minisztere. Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa is rávilágított, hogy az ukrajnai konfliktus következtében csökkent a rendelkezésre álló légtér, ami együtt a légiirányítók számának csökkenésével komoly kihívásokat jelent a légiközlekedési rendszerünk számára, és egyre frusztrálóbbá teszi az utasok élményeit. A repülőterek forgalma soha nem volt még ennyire zsúfolt, és Európa nem engedheti meg magának, hogy kaotikus helyzetek alakuljanak ki az égen - tette hozzá.
Az erdőtüzek súlyos kihívások elé állítják a környezetünket. Európa sajnálatos módon a legsebezhetőbb területek közé tartozik az éghajlatváltozás következményeivel szemben. Legutóbb, kedden, a Marseille-i repülőteret ideiglenesen lezárták az erdőtüzek miatt, ami jól mutatja, milyen komoly hatással vannak ezek a természeti jelenségek a mindennapi életünkre.
Görögországban a rendkívüli hőség következtében a turisztikai nevezetességeket, köztük az ikonikus Akropoliszt is bezárták, hogy megóvják a látogatókat a szélsőséges időjárástól.
Egy magas rangú tisztviselő véleménye szerint az éghajlatváltozás következményei komoly aggodalmakra adnak okot. A jövőben várhatóan egyre több szélsőséges időjárási jelenséggel kell szembenéznünk, amelyek közül számos kifejezetten veszélyezteti a légi közlekedést.
A késések egyik legjelentősebb tényezője a légiirányítók számának不足: Tzitzikostas levélben fordult az uniós közlekedési miniszterekhez, felszólítva őket, hogy valóban garantálják az ígért kapacitásokat országaikban, és irányítókat helyezzenek el ott és akkor, amikor a legnagyobb szükség mutatkozik rájuk.
A hivatalos források szerint míg néhány pilóta mindössze egy év alatt elnyerheti repülési engedélyét, Európa különböző területein a légiirányítóknak ötéves intenzív képzésen kell részt venniük. A bizottság jelenleg a repülésbiztonsági ügynökségekkel együttműködve dolgozik a szabályozási keretek felülvizsgálatán, hogy a jövőben még biztonságosabbá váljon a légi közlekedés.
Rafael Schvartzman, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség európai alelnöke hangsúlyozta, hogy a folyamatosan emelkedő késések elfogadhatatlanok. Szerinte a célok és a valóság közötti szakadék már olyan mértékű, hogy szinte meseszerűnek tűnik, és sajnálatos módon ennek a tartós kudarcnak nincsenek következményei - tette hozzá az alelnök.
A légitársaságok egyre sürgetőbben kérik Brüsszelt, hogy valósítsa meg a "Single European Sky" (Egységes Európai Égbolt) kezdeményezést. Ez a projekt lehetőséget biztosítana számukra, hogy a leghatékonyabb és leggyorsabb útvonalakon repüljenek a céljaik felé, elkerülve a széttöredezett légiforgalmi irányítás okozta felesleges kitérőket.