Negyedszer is varázslatot hozott Kecskemét szívébe a karmesterek mestere.

Egy felejthetetlen élménnyel gazdagodott a közönség szombat este, amikor a világhírű finn karmester, Jorma Panula negyedik mesterkurzusának zárókoncertje életre kelt Kecskemét szívében. A napjaink egyik legkiemelkedőbb dirigense ezúttal is a fiatal tehetségek számára nyújtotta át szakmai tudását és tapasztalatait. Az este varázslatosan indult, hiszen Panula mester maga is a színpadra lépett, és Bartók Béla "Este a székelyeknél" című művével nyitotta meg az eseményt. A koncert folytatásában a fiatal muzsikusok, akik a kurzus során tanultak, meglepő érettséggel vezényelték a Kecskeméti Szimfonikus Zenekart, elnyerve ezzel a zeneszerető közönség elismerését és tapsát.
A Hírös Agóra keretein belül működő Kecskeméti Szimfonikus Zenekar július 28-a óta izgalmas nemzetközi mesterkurzust tartott, amelynek irányítását a világszerte elismert finn karmester, Jorma Panula vállalta magára. A kortárs zenei élet egyik legkiemelkedőbb professzora közel egy héten át dolgozott együtt kilenc ígéretes fiatal dirigenssel, akik a szakmai fejlődésük érdekében élvezhették a mester tudását és tapasztalatait. A kurzus során Hollókői Huba, Panula korábbi tanítványa, asszisztensként segítette a munkát, hozzájárulva ezzel a fiatal tehetségek fejlődéséhez.
A Kecskeméten immár negyedik alkalommal tartott karmesterkurzus szombat este gálakoncerttel ért véget, amely egyúttal a hírös város legnagyobb komolyzenei nyári rendezvénye, a Kodály Művészeti Fesztivál nyitóhangversenye is volt. Bevezetésként az est első perceiben a szervezők nevében Gyenes-Barta Gabriella többek között ezekkel a szavakkal köszöntötte a megjelenteket: "Kívánjuk, hogy a fesztivál minden pillanata legyen élmény, inspiráció és feltöltődés. Kívánjuk, hogy a Kodály Művészeti Fesztivál idei kínálata mély nyomot hagyjon a szívükben és erősítse azt a közös hitünket, hogy a művészet összeköt, felemel és gazdagít."
Ezt követően a színpadra lépett Gulyás Dénes, a Kossuth- és Liszt-díjas operaénekes, aki a programsorozat zenei házigazdájaként üdvözölte a közönséget. Ünnepi beszédét így indította: "A tanítás a legszebb és legizgalmasabb tevékenység, ha egyáltalán munkának nevezhetjük. Különösen igaz ez a zene és általában a művészetek világában, hiszen egy zenemű számos interpretációval és művészi meggyőződéssel életre kelthető, és mindegyik lehet igazán nagyszerű. Gondoljunk csak Szvjatoszlav Richter és Glenn Gould eltérő Bach-értelmezéseire, vagy Leonard Bernstein varázslatos Carmen-nyitányára, illetve Sergiu Celibidache zseniális Bruckner-felfogására. Mindezek örök, maradandó művészi élményeket kínálnak számunkra. A művészetben a 2+2=4 törvénye nem feltétlenül érvényes. Ha valaki tehetséges és van egy saját művészi víziója, akkor hajlandó vagyok elfogadni, hogy 2+2 akár 5 is lehet. Persze ehhez elengedhetetlen a szakmai tudás tökéletes elsajátítása. Erről a folyamatról, a tanulásról és az eszközök mesterségbeli tudásáról szólt Maestro Panula mesterkurzusa.”
Az ünnepi gondolatok után Jorma Panulának, akit sokan csak a "karmesterek mesterének" hívnak, vastaps jutott osztályrészéül. Ez az élő legenda, aki a következő héten már a 96. születésnapját ünnepli, fáradhatatlan karmester professzor, bár nehézkes léptekkel közelítette meg a karmesteri pulpitust. Amikor végre elfoglalta helyét az oda készített széken, és körbenézett a zenekaron, majd felemelte kezét, a jelenlévők szeme előtt egy fiatalos, dinamizmusával lenyűgöző karmester alakja bontakozott ki. Bartók Béla "Este a székelyeknél" című műve varázslatos hangulatban csendült fel, és mindazok, akik hallották, valószínűleg hosszú ideig emlékezni fognak erre a felejthetetlen élményre.
A koncert következő részében a kurzus résztvevői - Amanda Kye Tan (Szingapúr), Foivos Kyriakoudis (Görögország), Paul Drouet (Franciaország), Arijus Šereckis (Litvánia), Judith Baubérot (Franciaország), Simone Cervi (Olaszország), Yuki Urushihara (Japán), Maximilian Leicher (Németország - aki sajnos péntek este távozott, így a szombati előadáson nem tudott részt venni) és Szűcs Dániel (Magyarország) - bemutatkoztak a kecskeméti közönség előtt. A világ különböző tájairól érkezett fiatal karmesterek irányításával a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar előadta Ludwig van Beethoven D-dúr 2. szimfóniáját, valamint Franz Schubert B-dúr 5. szimfóniájának egy-egy tételét, amelyet különböző dirigensek vezényeltek. A programban Kodály Zoltán Marosszéki táncai is szerepeltek. Izgalmas volt megfigyelni, hogy a dirigensek mozdulataiban mennyire érződött Panula mester hatása: bár sokan hasonlóan fejezték ki zenei kéréseiket, mégis mindannyian megőrizték egyedi karakterüket. Ennek eredményeként a közönség változatos karmesteri stílusokat tapasztalhatott: voltak visszafogottabb és harsányabb, laza és erőteljes prezentációk is. A kiváló finn dirigens, Panula, ahogyan néhány évvel ezelőtt fogalmazott, azt hangsúlyozza, hogy tanítványainak a saját személyiségüket kell megmutatniuk a zenekar előtt: „Nem kedvelem, ha mindenki egyformán dirigál, ha utánozzák a nagy karmestereket, mint Karajan, Furtwängler vagy Ozawa, és így nem tükrözik a saját egyéniségüket. Mindig azt mondom nekik: ne kövessenek senkit, nem szükséges megnézni vagy meghallgatni, hogy mások hogyan csinálják. A partitúra önálló kiindulópont, abban minden szükséges információ benne van.”
A pódiumra lépő dirigensek iránt a kecskeméti szimfonikusok kivételes tisztelettel fordultak. Fokozott figyelemmel kísérték a mozdulataikat, és játékukkal ügyesen követték a fiatal tehetségek utasításait, akik közül többen határozott elképzelésekkel vezették a különböző hangszercsoportokat. Amennyiben szükség volt rá, a zenekar tagjai lelkesen támogatták és bíztatták a karmestereket a dobogón. A közönség is aktív résztvevője volt ennek az "összjáték"-nak, hiszen minden ifjú karmester vastapsban részesült.