Rácz András alaposan elemezte az azeri utasszállító tragédiáját, és levonta belőle a fontos tanulságokat.

Rácz András, Oroszországra specializálódott szakértő, friss bejegyzésében a december 25-én történt azeri utasszállító balesetet elemzi. Megítélése szerint a tragédia leglényegesebb tanulsága az orosz hatóságok hiányos szakértelme és a rendszerint megfigyelhető aljasságuk.

A legfrissebb hírek szerint a Bakuból Groznijba tartó járat tragikus balesete Aktau közelében történt, ahol a repülőgép 67 utasával és ötfős személyzetével zuhant le. A katasztrófában 38 ember azonnal életét vesztette, míg 29 szerencsés túlélőt sikerült a roncsok közül kimenteni. Az életben maradtak a gép hátsó részében helyezkedtek el, amely viszonylag épen maradt a baleset következtében. A hatóságok már azonosították a szerencsétlenül járt repülőgéppel kapcsolatos mindkét fekete dobozt, azonban az adatok elemzése több mint két hétig is eltarthat. Az első hírek arról szóltak, hogy a gép madárrajjal ütközött, ám ez a verzió egyre inkább kétségessé válik. A lezuhant repülőgépről készült videók és fényképek alapján a törzsén furcsa lyukak láthatók, amelyek mintha repeszek vagy törmelékek által keletkeztek volna. A helyzet sok kérdést felvet, és a legújabb feltételezések szerint a repülőgépet egy orosz Pantsir-S típusú légvédelmi rendszer találhatta el. Ezen kívül, amikor az utasszállító közeledett Groznijhoz, a gép kommunikációs rendszere váratlanul leállt, ami tovább növeli a rejtélyt a baleset körül.

A forgatókönyv valószínűsége az orosz források által közölt információk alapján nő, hiszen az Euronews arról számolt be, hogy az azerbajdzsáni utasszállító éppen Csecsenföld felett haladt el, amikor az orosz légvédelem ukrán drónok lelövésére tett kísérleteket. A CNN-nek nyilatkozó amerikai tisztviselő kifejtette, hogy "az első jelek arra utalnak, hogy egy orosz légvédelmi rendszer volt felelős a Kazahsztán területén lezuhant utasszállító repülőgép katasztrófájáért." Ezt az állítást megerősítette Andrij Kovalenko, az ukrán dezinformációellenes központ vezetője is, aki szintén hasonló következtetésre jutott.

Rácz András elemzése szerint valószínű, hogy az Embraer 190-es repülőgépet tévedésből találta el az orosz légvédelem, nem sokkal azután, hogy Groznijban leszállt volna. Ha ez valóban így van, akkor a szakértő megjegyzi, hogy a város légvédelmi rendszere egy ukrán drónnal keverte össze a repülőt, annak ellenére, hogy a két jármű mérete között jelentős különbség áll fenn. Rácz hangsúlyozza, hogy mivel a dróntámadás idején a csecsen légtér nyitva állt, ez arra utal, hogy az orosz légvédelem képtelen volt időben észlelni, illetve követni az ukrán drónokat. Továbbá, Hamzat Kadirov, a csecsenföldi biztonsági tanács vezetője is megerősítette, hogy Groznijt dróntámadás érte, és a légvédelem "minden célt megsemmisített". - Így tehát, a csecsen hivatalos forrásokra támaszkodva is megerősíthetjük, hogy a Groznij védelmét ellátó légvédelem aktívan részt vett a harcban - zárja le Rácz.

Azóta nyilvánosságra került a később lezuhant gép pilótái és a légiirányítás kommunikációja: a pilóták 08:16-kor vészjelzést adtak le, ekkor még úgy vélve, hogy madárral ütköztek. Jelezték, hogy irányítási problémák vannak a géppel és azonnal leszállási engedélyt kértek. A repülőgép túlélő utasai viszont elmondták, hogy robbanást hallottak és repeszek ütötték át a gép törzsét, a bal szárnyat, valamint a függőleges és vízszintes vezérsíkokat is.

Ha valóban találat érte a gépet, Rácz szerint ezután előjött "az orosz államigazgatás félelmetes, strukturális aljassága". A sérült azeri gép ugyanis hiába kért leszállási engedélyt az oroszoktól Groznijban, a környékbeli repterek ezt megtagadták, pedig lett volna több alkalmas légibázis is. A szakértő szerint nem volt rossz idő sem, amire hivatkoztak. Rácz egyetlen racionális magyarázatot talál arra, miért küldhették a gépet a Kaszpi-tengeren át Aktauba: azt akarhatták, hogy a repülő a tengerbe zuhanjon, és a hullámok elnyeljék az orosz rakétatalálat bizonyítékait. Úgy látja, az orosz állam mindent megtett, hogy eltüntesse a saját felelősségének nyomait, halálra ítélve a gép utasait és személyzetét. Az, hogy végül voltak túlélők, csak a két, hősi halált halt pilóta szaktudásának köszönhető.

Oroszország ugyanakkor nem ismert még be semmit, sőt, a Kreml csütörtökön visszafogottságra intett, ami a Kazahsztánban kényszerleszállás közben lezuhant utasszállítóval kapcsolatos spekulációkat illeti. - Jelenleg vizsgálat zajlik; a légi közlekedésben minden incidenst ki kell nyomoznia az erre szakosodott hatóságoknak. Helytelen elméleteket alkotni, míg nincsenek kéznél a vizsgálat eredményei - hangsúlyozta Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő. - Büntetőeljárás indult az Azerbajdzsáni Légitársaság Kazahsztánban lezuhant utasszállító repülőgépe miatt - ezt Ilham Alijev azerbajdzsáni elnök közölte még csütörtökön.

Related posts