Magyar Éva a római Cinecittàban forgatott Martin Scorsese legújabb sorozatában, ahol a filmipar legendás terében valósította meg művészi vízióját.

A Szent Lúcia-jelenetben kiemelkedő szerepet játszott a magyar színésznő, aki tehetségével és jelenlétével különleges dimenziót adott a produkciónak.

Akkora sikere volt a Martin Scorsese Presents: The Saints (Martin Scorsese bemutatja... A szentek) című sorozatnak, amely tavaly debütált az amerikai Fox Nation streaming csatornán, hogy már forgatják a következő évadot. Az Oscar-díjas rendező az executive producere és narrátora a szériának, a Szent Lúciáról szóló részében fontos szerepet kapott a Londonban élő, magyar származású színésznő, Magyar Éva.

Martin Scorsese életművében a bibliai motívumok mindig központi szerepet játszottak. Noha az utolsó, a Jézus élete című filmterv jelenleg háttérbe szorult, a rendező már sok éve kifejezte vágyát, hogy a szentek életét is megörökíthesse a vásznon.

Amióta csak az eszemet tudom, mindig is erre a pillanatra vágytam. Ezért a lehetőség, hogy most ebben a sorozatban valóra válthatom az álmaimat, hihetetlenül fontos számomra. Különösen boldoggá tesz, hogy a nézők ilyen pozitívan reagáltak a munkámra. Alig várom, hogy a második évadban folytathassam ezt az izgalmas utazást!

A dokudráma-sorozat első évadában olyan ikonikus vallási alakok életét ismerhetjük meg, mint Keresztelő Szent János, Mária Magdaléna, Szent Sebestyén, Etiópiai Szent Mózes, Assisi Szent Ferenc, Szent Johanna és Szent Maximilian Kolbe. A második évadban pedig a figyelem középpontjába Szűz Mária, Szent Péter, Boldog Carlo Acutis (akit 2025. szeptember 7-én avatnak szentté), Szent Patrik, Szent Pál, Szent Longinus, Szent Lúcia és Becket Szent Tamás életútja kerül. A második szezon novembertől debütál a Fox Nation platformján, és a következő tavaszig folyamatosan érkeznek az új epizódok. Sajnos Magyarországon még nem elérhető a sorozat.

Lúcia a 3. század vége felé látta meg a napvilágot a szicíliai Siracusa városában, egy jómódú család gyermekeként. Apja halála után az anyjával és hű segítőjükkel, Aurorával élt együtt. Aurora titokban áttért a keresztény hitre, amikor még ez a vallás üldöztetés alatt állt, és csak kevesen ismerték. Amikor Lúcia anyja súlyosan megbetegedett, Aurora, félve a következményektől, mégis megosztotta a lánnyal a kereszténység tanításait. Lúciát mélyen megérintette a vallás, különösen az a lehetőség, hogy segíthet az elesetteken és a rászorulókon. Ekkor határozta el, hogy nem házasodik meg, hanem Jézus menyasszonyává válik. Amikor az anyja állapota egyre súlyosabbá vált, Lúcia és Aurora Cataniába zarándokoltak, hogy Szent Ágota sírjánál könyörögjenek a gyógyulásért. Egy éjjel, csodálatos módon, Ágota megjelent Lúcia előtt, és megkérdezte tőle, miért tettek meg ekkora utat, amikor a lány saját hitével is segíthetett volna. A szent azt is hozzátette, hogy szüzessége és szeretete jutalmául az Úr vértanúságot fog adni neki.

Miután édesanyja felépült, Lúcia elhatározta, hogy életét Isten szolgálatának szenteli. Úgy döntött, felbontja jegyességét, és hozományát a rászorulók között osztja szét. Korábbi kérője azonban nem tudta ezt elfogadni, és a helytartó elé rángatta a lányt, követelve, hogy áldozza fel magát a pogány istenek előtt. Mikor Lúcia határozottan elutasította ezt a kérést, a helytartó bordélyházba akarta küldeni, hogy meggyalázzák. Ám a Szentlélek csodálatos módon megerősítette a testét, így senki sem tudta elhurcolni őt. Lúcia végül saját szemeit szúrt ki, hogy a vőlegényének, aki állítólag a szépségét abban látta, ne legyen lehetősége a bűnre. A bíró parancsára megkínozták, tőrt döftek a torkába, de még ezek után is életben maradt, és megjövendölte a keresztényüldözések végét. Csak akkor hagyta el a földi életet, amikor egy paptól felvehette az utolsó kenetet.

Magyar Évával, aki az Aurorát megformálja, telefonon beszélgettünk, miközben éppen a festői Materában zajlottak a forgatások.

Ez annyiban dokumentumfilm, hogy Martin Scorsese néha besétál a képbe, és hozzáfűz valamit a látottakhoz, beszél a korszakról, a szokásokról" - meséli a színésznő.

A film középpontjában Lúcia áll, aki 11-12 éves korában találkozik a kereszténység tanításaival, de már 17 évesen férjhez akarják adni. Ezt a karaktert két színésznő alakítja, akik mindketten együtt dolgoztak Magyar Évával. Az egyikük egy varázslatos, barlangszerű helyszínen, Materában lépett kamera elé, ahol a történet szerint titokban folyt a keresztény hitről való diskurzus. Itt forgatták a temetőjelenetet is, ahol a beteg édesanya gyógyulásáért fohászkodtak. Mielőtt ide érkeztek volna, két hetet töltöttek Rómában, a Cinecittàban, amely az olasz filmes ipar szívének számít, és ahol számos klasszikus film született.

Két hétig forgattunk az impozáns Róma-díszletben, amely már számos nagyfilm hátteréül szolgált. A korhű, vastag és nehéz ruháink igazán lenyűgözőek, de 40 fokos hőségben nem éppen a legkellemesebb viselet. Az öv és a fátyol csak nehezítette a helyzetet, így akadtak olyan pillanatok, amikor úgy éreztem, hogy legszívesebben lefeküdnék a földre, és csak sírnék.

- mondta a színésznő, aki természetesen így is nagyon örül, hogy megkapta ezt a szerepet.

Nem egyszerű navigálni ebben a szakmában az én életkoromban és a magyar származásommal, de néha úgy tűnik, hogy az emberek észreveszik, hogy más vagyok, hogy valami különlegeset tudok nyújtani.

Scorsese-vel nem beszélgetett a színésznő a forgatás alatt, nem volt rá idő, de látta az egyik díszletben elsuhanni. Megnyugtatja ugyanakkor, hogy az Oscar-díjas rendező tisztában van vele, ki játszik a filmjében. Látta Magyar Éva self-tape-jeit, az online meghallgatást is, hiszen az executive producere a sorozatnak, és a rendezővel, Rubin Steinnel együtt választották erre a szerepre. (A második évad három rendezőjéből az egyik Stein, akit Scorsese a Netflixen látható Tin és Tina című filmje alapján kért fel erre a munkára).

Az otthoni casting, vagyis a self-tape, az utóbbi években, különösen a pandémia időszakában, kulcsszerepet kapott a színészvilágban. A színészeknek most már nemcsak a színpadon vagy a forgatáson, hanem a saját otthonukban is helyt kell állniuk. A casting ügynökségek gyakran küldenek szövegeket, amelyek általában 1-3 jelenetet tartalmaznak, és a színésznek ezeket fel kell venni otthoni környezetben, majd el kell juttatnia a filmes csapatokhoz. A felkészüléshez elengedhetetlen a szöveg alapos megtanulása, és gyakran megadják, hogy milyen akcentussal kell előadni a mondanivalót – például olasz akcentussal. Néhány esetben a mozgás és a fizikai kifejezés is kulcsfontosságú, így a színésznek nemcsak a sminket és a ruhát kell megterveznie, hanem szüksége van egy partnerre is, akivel közösen rögzítheti a jeleneteket. Az akcentus gyakorlása szintén elengedhetetlen; például Magyar Évának amerikai, francia és brit akcentustanárai is vannak, hogy a lehető legjobban teljesíthessen. Ez a folyamat rengeteg időt és energiát igényel, hiszen a színész napokat tölthet azzal, hogy a tökéletes felvételt elkészítse. Az eredmény azonban nem mindig az, amire számít, hiszen lehet, hogy soha nem kap visszajelzést a filmkészítőktől, mert másra esett a választásuk. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a színészt többször is visszahívják, de végül más kapja meg a szerepet. A casting első két fordulója jellemzően így zajlik, és nem ritka, hogy a harmadik forduló már Zoomon történik, ahol a rendező és a producerek is jelen vannak.

Éva a londoni nappalijában készíti el ezeket a self-tape-eket. A tér hangulatát egy puha, szürke padlószőnyeg adja meg, míg a falat is szürkére festette, így az üres felület csak fokozza a minimalista stílust – sehol egy kép vagy dísz, csupán a tiszta, letisztult vonalak dominálnak.

Related posts