Newey megjegyzései sokat sejtetnek – vajon az Aston Martin mögött komolyabb kihívások rejlenek?
A mérnökzseni félmondata jelzi, a háttérben nem minden megy simán az Aston Martin topcsapattá faragásával.
Adrian Newey önéletrajzi könyvében részletesen feltárja azokat a kihívásokat, amelyekkel szembesült, amikor csatlakozott a Red Bull csapatához, amely akkoriban még mindig a Jaguarra emlékeztetett, mind menedzsment, mind teljesítmény szempontjából. A Milton Keynes-i istállóban dolgozók egy része még mindig a régi néven, Jaguarként emlegette a csapatot, és Newey-tól elvárták, hogy alkalmazkodjon a már kialakult rendhez. Azonban a mérnöki zseni nem a megszokott utat választotta; Christian Horner csapatfőnökkel együtt alapos átalakítást hajtottak végre a csapaton. Az évek fáradságos munkájának köszönhetően 2009-re egy futamgyőztes, 2010-re pedig világbajnok csapatot sikerült létrehozniuk a Red Bull égisze alatt.
Laudának a vízért is fizetnie kellett - elképesztő sztorik a Ford-vírus terjedéséről a Jaguarnál
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, és Newey már az Aston Martin csapatát erősíti, ahol továbbra is ugyanazzal a céllal dolgozik, mint korábbi munkahelyén: világbajnokot szeretne formálni egy középcsapatból. A 2026-os átfogó szabályváltozások ígéretes alapot adhatnak ehhez, mivel lehetőséget teremtenek az erőviszonyok átalakulására. Ugyanakkor a 66 éves szakember James Allen F1-es podcastjában hangsúlyozta, hogy ez korántsem magától értetődő.
"Mindenki új lehetőségekkel indul neki az új szezonnak, és valószínű, hogy a következő évben is a megszokott topcsapatok dominálnak majd, mint ahogy az idén is láthattuk. Azonban néha előfordulhatnak váratlan meglepetések. Emlékezetes példa erre a 2009-es jelentős szabályváltozás, amikor a Ferrari és a McLaren, a 2008-as év két legjobban teljesítő csapata, visszaesett, míg a Brawn és a Red Bull a csúcsra tört. Tehát bár történhetnek izgalmas fordulatok, a legtöbb esetben a megszokott csapatok maradnak a verseny élén" - fogalmazott.
Newey ezután arról beszélt, hogy nem lehet belőni, hogy jelenleg hogyan állnak a többi csapathoz képest, majd rátért arra, hogy milyen hasonlóságokat vélt felfedezni a korai Red Bull és a jelenlegi Aston Martin között.
"Az őszinte válaszom az, hogy fogalmam sincs, mert nem tudod, hogy jól, rosszul, vagy ugyanúgy állsz az ellenfelekhez viszonyítva, mert nem tudod, hogy ők mit csinálnak - felelte arra a kérdésre, hogy jelenleg hogy állnak. - De közben erre a kérdésre kulturális szempontból is meg lehet adni a választ. Amikor kezdtem a Red Bullnál, akkor az a csapat a több éven át a Ford által menedzselt Jaguar hamvaiból nőtt ki, amely soha nem ért el jelentős sikert. Szerintem dobogójuk sem volt (valójában volt, kettő is - a szerk.). Jaguarként nagyon kevés sikert értek el, az emberek pedig elkezdték elveszíteni a hitüket aziránt, hogy valaha is képesek lesznek futamot nyerni."
"Amint pedig elkezdesz nem hinni abban, hogy meg tudod csinálni, minden rosszra fordul, mert felüti a fejét az önteltség, a lustaság és a magadba vetett hit hiánya. És ha nem vigyázol, a másikat hibáztató kultúra is. Ezt eléggé nehéz volt megfordítani a Red Bullnál, és anélkül, hogy túl sokat mondanék, jelenleg kissé déjá vu-m van."
Newey utolsó megjegyzése akár figyelmeztetésként is felfogható azok számára, akik a mérnökzseni véleménye szerint nem a megfelelő hozzáállással közelítik meg a munkájukat. Emellett arra is utal, hogy az Aston Martin számára a várva várt, problémamentes évek nem biztos, hogy 2026-ra érkeznek el, és lehet, hogy hosszabb időbe telik, mire igazán élvonalbeli csapattá fejlődnek.
Newey ezzel a nyilvános füllentéssel sarkallta keményebb munkára kollégáit az Aston Martinnál
Andy Cowell, az Aston Martin csapatfőnöke a BBC Chequered Flag podcastban kifejtette, hogy elengedhetetlen a Newey-féle mentalitás, ám megjegyezte, hogy nem minden mérnök a csapatban tudja még magáénak vallani ezt a szemléletet.
A héten beszélgettem néhány mechanikai mérnökkel, és a diskurzus során elhangzott, hogy „Adriannak a mérnöki munka alapvető szabályai a legfontosabbak”. Erre rákérdeztem: „Nem lenne célszerű, ha mindannyiunknak ez lenne a prioritása?” Adrian különös világossággal rendelkezik, amely a csúcsra töréshez elengedhetetlen, és ez a mentalitás minden mérnök számára inspiráló élmény, miközben rekordidő alatt igyekszünk elérni a legmagasabb teljesítményt. Ebben az iparágban valóban az a titok, hogy a siker egyszerű alapelveken nyugszik – mesélte egy olyan szakember, aki korábban a Mercedes motorgurujaként számos világbajnoki címért felelt.





